Escola concertada
Societat Educació 21/03/2023

La concertada destaca que té el mateix percentatge d'alumnes vulnerables que la pública

Les quatre patronals s'uneixen per mostrar la contribució del sector a l'educació del país i "trencar estereotips"

2 min
Presentació Escola de la Gent per part de les patronals de l'escola concertada

BarcelonaEl curs 2021-2022 l'escola pública tenia un 14,6% d'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). El mateix curs, l'escola concertada tenia gairebé la mateixa proporció, un 14,1%. Amb aquesta comparació, extreta de les últimes dades que ofereix el mateix departament d'Educació, les quatre patronals de les escoles concertades de Catalunya volen posar en relleu la contribució que fan al sistema educatiu català per "trencar estereotips i canviar la imatge que la societat pot tenir de l'escola concertada". Per fer-ho, la Confederació de Centres Autònoms d'Ensenyament de Catalunya, l'Agrupació Escolar Catalana, la Federació Catalana de Centres d'Ensenyament i la Fundació Escola Cristina de Catalunya, que plegades representen les més de 600 escoles concertades de Catalunya, han presentat aquest dimarts la campanya “L'escola de la gent”.

"És bastant desconeguda la tasca que fem. Volem posar en evidència la manera com contribuïm al sistema", ha reivindicat la secretària general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya (FECC), Meritxell Ruiz, exconsellera d'Educació. Presentant-se com "l'escola d'iniciativa social", els representants de les quatre entitats han insistit que els més de 300.000 alumnes que té la concertada suposen un 30% del total de l'alumnat català i que, per tant, sense la seva tasca el sistema educatiu actual no seria viable.

La reivindicació de la concertada, però, xoca amb altres lectures que s'han fet sobre la situació de segregació escolar que es viu a Catalunya. Un exemple és el que donava la Fundació Bofill respecte al curs 2020-2021, quan el percentatge d'alumnes estrangers que s'escolaritzava als centres concertats (11%) era la meitat del que escolaritzava la pública (20%).

La meitat del fracàs escolar

Entre els aspectes que els representants de la concertada han volgut fer valdre hi ha la comparació entre el percentatge de fracàs escolar a la concertada i a la pública. Segons les mateixes dades que ofereix Educació del curs 2020-2021, la proporció d'alumnes que no passen de curs a la pública (5,4%) és el doble que a l'escola concertada (2,5%). En aquesta valoració també cal tenir en compte que l'escola concertada ofereix més hores d'activitat docent, un aspecte que les patronals presenten com un valor afegit.

Respecte a la necessitat d'un nou decret de concerts –que es preveu que es comenci a tramitar abans de l'estiu–, a l'acte de presentació la secretària general de la FECC ha reiterat que si serveix per "acabar amb la discriminació econòmica i fa un reconeixement de la tasca social que fem, benvingut sigui", i ha insistit en la necessitat d'un model que s'assimili al model de la sanitat concertada que ja hi ha a Catalunya.

stats