Assetjament escolar
Societat Educació 02/05/2023

Educació crearà un registre dels casos de 'bullying' entre alumnes

Els alumnes de 1r d'ESO rebran formació obligatòria per prevenir l'assetjament escolar i s'unificaran els protocols

2 min
El meu fill fa ‘bullying’?

BarcelonaA partir del curs vinent, tots els casos de violència entre alumnes constaran al nou Registre de Violències contra l’Alumnat (REVA). És la principal novetat del paquet de mesures que ha anunciat el departament d'Educació per lluitar contra el bullying, entre les quals també hi ha una formació sobre assetjament a tots els alumnes que comencin l'ESO i la unificació de tots els protocols de violència escolar en un de sol per facilitar la detecció de casos als centres. Els canvis que s'implantaran a partir del curs vinent arriben després que les denúncies d'assetjament escolar a la Unitat de Suport a l'Alumnat en Situació de Violència (USAV) s'hagin triplicat arran de casos com el dels bessons de Sallent o l'intent de suïcidi del Pol, un noi de 15 anys que va saltar d'un quart pis per les burles que rebia a l'institut. "Cal un canvi de mirada transversal davant l’assetjament escolar", ha admès el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez Cambray.

Per llei, els menors de 14 anys són inimputables, és a dir, que no poden ser tractats com a agressors en cas de ser autors d'una situació d'assetjament. Això pot fer que de vegades costi més aflorar aquesta mena de situacions o saber, per exemple, si un alumne acumula diversos casos de bullying. A partir del curs vinent, sí que hi haurà una base de dades que recollirà tots els casos de violència que visquin els alumnes. Segons el departament, la posada en marxa del Registre de Violències contra l’Alumnat (REVA) permetrà sistematitzar el recompte de les situacions de violència per facilitar la gestió dels casos, unificar els criteris d'actuació i agilitzar la comunicació entre diferents agents.

La sensibilització sobre el bullying serà una altra de les novetats del curs vinent: tots els alumnes de 1r d'ESO hauran de passar per una formació específica, tot i que el departament no ha donat cap detall sobre com serà. Aquests cursos aniran acompanyats de la implantació d'una nova figura als centres: el coordinador de coeducació, convivència i benestar. Una funció que assumirà un docent de la mateixa escola o institut i que ja preveia la Llei Integral de Protecció a la Infància i l'Adolescència davant la Violència (LOPIVI) aprovada l'any 2021.

Més recursos i un protocol més clar

Per facilitar la detecció de casos de violència escolar, tots els protocols que hi ha actualment a l'abast dels centres escolars s'unificaran en un únic marc comú. D'aquesta manera, docents i direccions no hauran de diagnosticar quin tipus d'assetjament s'està vivint a les aules per saber quin protocol seguir, sinó que el mateix document ja preveurà casos d'assetjament i de ciberassetjament, violència masclista, odi i discriminació LGTBI.

Més enllà dels canvis que afectaran de manera obligatòria tots els centres, Educació també incrementarà de 150.000 euros a un 1,5 milions d'euros els recursos destinats als dos programes de sensibilització envers l'assetjament que ja hi ha en marxa: l'#aquíproubullying i l’Enfocament Restauratiu Global. El primer ofereix als centres que ho demanin (262 aquest curs) formació per elaborar un projecte de prevenció, detecció i intervenció davant l’assetjament. El segon se centra en donar una resposta positiva als conflictes, amb recursos per la reparació de danys de les víctimes i el restabliment de les relacions per millorar la convivència al centre. Aquest any hi participen 170 centres.

"Tolerància zero" amb l'assetjament escolar

El consell executiu ha aprovat una declaració institucional amb motiu del Dia Internacional contra l’Assetjament Escolar, que és aquest dimarts, en la qual es fa una crida a "continuar treballant per la prevenció, detecció i intervenció" davant del bullying i demana "tolerància zero" enfront de qualsevol situació de violència, dins o fora de l’àmbit educatiu. La declaració recorda que l’informe del Síndic de Greuges sobre els drets de l’infant de l'any 2022 reconeix la convivència a l'aula com un dels principals objectius educatius a assolir.

stats