Educació vol que tots els instituts escola facin horari de matí i tarda

El departament proposa una tarda no lectiva a primària si es poden oferir extraescolars

3 min
L'entrada a l'Institut Escola d'Oliana (Alt Urgell)

BarcelonaEls horaris escolars sempre han sigut un tema de debat (i confrontació) entre la comunitat educativa. Malgrat que els consellers d’Educació mai han sigut defensors de l’horari compactat, els instituts públics el van adoptar quan l’aleshores consellera del ram, Irene Rigau, el va aplicar a secundària argumentant que “nens i adolescents són diferents”, una mesura que va satisfer els sindicats de professors. Així doncs, en general les escoles fan horari partit, amb una pausa molt llarga per dinar, i els instituts acaben a les 15 h. Però amb la proliferació dels instituts escola els darrers anys s'ha generat un cert desgavell en els horaris d'aquests centres i ara el departament d'Educació vol intentar posar-hi ordre i prepara una normativa que podria entrar en vigor el curs que ve perquè tots els instituts escola facin horari de matí i tarda tant a primària com a l'ESO, segons ha avançat TV3.

Ara mateix està vigent una normativa que estableix que els centres han de fer classe com a mínim tres tardes a la setmana, però en 27 dels 97 instituts escola no es fa classe cap tarda o només una o dues. Segons ha publicat l'ACN, la conselleria sosté que un institut escola té un projecte coordinat i relacionat entre primària i ESO, i cal igualar els horaris. A més, un altre dels plantejaments és que per als alumnes de primària, una tarda a la setmana -que es proposa que sigui la de dimecres- podria ser no lectiva, sempre que, diu la conselleria, es proposin alternatives com ara activitats extraescolars perquè els alumnes s'estiguin el mateix temps al centre. Aquestes tardes servirien perquè els mestres poguessin fer tasques de coordinació.

Posar fi a la jornada compactada que fan 25 escoles

Entre aquests nous horaris també s'inclouria la finalització del polèmic pla de xoc que des del 2012 ha permès a 25 escoles fer jornada intensiva. Educació vol prorrogar la mesura un curs més però donar-lo per acabat el curs 2023-2024, malgrat la bona acollida d'aquests horaris en aquests centres (entre els quals hi ha escoles rurals, d’alta complexitat i d’educació especial). L'ARA va explicar fa uns anys, per exemple, que a les escoles del Besòs Eduard Marquina i Concepció Arenal van fer pinya per reclamar la jornada intensiva amb l’objectiu de reduir l’absentisme. “Si no podien pagar el menjador, marxaven al migdia i a la tarda molts ja no tornaven”, recordava el David, director del Marquina. Amb el nou horari -fan de 8.30 h a 16 h, però tots els alumnes es queden a dinar i després només es fan activitats no lectives- han reduït l’absentisme d’un 20% a un 5%, i també ha baixat la conflictivitat. En entorns rurals l’horari compactat també ha funcionat. A l'Escola Puig Drau (Baix Montseny) hi havia alumnes que no tornaven després de dinar per evitar-se el llarg trajecte en cotxe. “Hem reduït l’absentisme gairebé al 100%”, explicava la Raquel, la secretària del centre, que fa classe de 8.45 h a 14 h. 

Tot i això, l'actual conseller i aleshores director general de centres públics, Josep Gonzàlez-Cambray, ja avançava que el departament no era partidari de generalitzar la jornada compactada perquè “no hi ha indicadors clars” que evidenciïn una millora en àmbits com el rendiment escolar, l’absentisme o la demanda. La posició del departament va molt en la línia de la proposta d'horaris que fa uns mesos van presentar la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica (FMRP). L'objectiu és avançar i reduir el temps del migdia tant a primària com a secundària, acabar abans les classes i les extraescolars per poder sopar i anar a dormir més d'hora.

A infantil i primària, proposen una entrada flexible entre 8 h i 9.30 h, i després fer classes fins a aproximadament les 12 h. Reduint el temps de dinar, calculen que les classes de la tarda siguin de 14 h a 16 h i que el centre estigui obert fins a les 18 h per fer-hi extraescolars. A l'ESO és on hi hauria el gran canvi. Es planteja que els alumnes entrin una hora més tard (a les 9 h), facin quatre hores de classe seguides -superant l'esquema d'una hora per cada matèria-, s'aturin una hora per dinar entre 13 h i 14 h i acabin la jornada lectiva a les 16 h. Després, i en el marc del projecte educatiu del centre, es farien les extraescolars, que es podrien fer al mateix institut o en espais de l'entorn. Les dues entitats diuen que una bona manera de començar a aplicar aquests canvis és començar pels instituts escola.

Grups de P3 amb 21 alumnes o menys a Barcelona: baixen les ràtios en el 88% d'escoles públiques i en el 54% de concertades

Després de l'anunci del departament d'Educació que el 86% de les escoles públiques catalanes i el 37% de les concertades tindran 20 alumnes a P3, el Consorci d'Educació de Barcelona ha fet públiques les seves dades. A la capital catalana, el 88% dels centres públics i el 54% dels concertats tindran 21 alumnes o menys a P3, i a l'ESO hi haurà entre 27 i 30 alumnes per grup. En línies generals, l'oferta de P3 per al curs que ve serà de 276 grups a la pública (tres més que aquest) i 278 a la concertada (14 menys), mentre que a l'ESO, on hi haurà un descens de la demanda de 453 alumnes, s'ofereixen tres grups més que el curs passat.

stats