Educació
Societat Educació 16/05/2023

El confinament ha fet caure el nivell de comprensió lectora dels alumnes a tot l’Estat

Els estudiants espanyols van un curs per darrere dels anglesos, i el seu nivell està per sota de la mitjana de la Unió Europea

3 min
Una alumna de primària llegint un llibre durant l’hora de lectura en una escola de Barcelona fa unes setmanes.

BarcelonaEl nivell de comprensió lectora dels alumnes de 4t de primària ha caigut després de la pandèmia. Segons l'última edició de l'Estudi Internacional del Progrés en Comprensió Lectora (PIRLS), Espanya se situa per sota de la mitjana de la Unió Europea i de la OCDE en comprensió lectora. L'informe, fet amb dades del 2021, mostra com després de la pandèmia els alumnes de 10 anys han perdut set punts respecte al 2016 pel que fa a "l'habilitat per comprendre i fer servir les formes lingüístiques escrites". D'aquesta manera, els alumnes de l'Estat tenen un nivell de 521 punts, set menys que el global de la Unió Europea i fins a 12 menys que la mitjana dels països de l'OCDE.

D'aquests set punts que han retrocedit, cinc es podrien atribuir al confinament, segons el càlcul que fa l'informe. Creuant les dades entre l'evolució dels resultats dels alumnes i els dies de tancament de les escoles per la pandèmia, els autors de l'estudi conclouen que cada dia que els estudiants van perdre de classe –un total de 45 a Espanya– equival a un retrocés de 0,11 punts en el seu nivell de comprensió lectora.

Evolució del rendiment de comprensió lectora al PIRLS
Dades en punts de rendiment

El rànquing fet per la International Association for the Evaluation of Educational Achievement Educativo (IEA) avalua la comprensió lectora d'alumnes de quart de primària de 57 països cada quatre anys. L'últim informe va ser amb dades de l'any 2016, i el que s'ha presentat avui reflecteix el nivell dels estudiants poc després de sortir del confinament. El nivell es valora amb unes proves el 50% de les quals són textos literaris i l'altre 50% textos informatius. A cada text s'avaluen aspectes com la comprensió, la interpretació i la crítica del contingut.

Segons l'estudi, una diferència de 40 punts equivaldria a un curs escolar sencer. Tenint en compte aquest càlcul, els alumnes espanyols haurien perdut mig trimestre respecte a l'últim informe. També anirien gairebé un curs per darrere dels anglesos (558) i haurien estudiat un curs i mig menys que els alumnes de la seva edat de Singapur, el país que lidera el rànquing amb 587 punts. En canvi, els estudiants de l'Estat tenen un nivell de comprensió similar al de països com Portugal (520), Nova Zelanda (521) o Eslovènia (520) i considerablement superior al de països com França (514) o Bèlgica (494).

Caiguda generalitzada

La pèrdua de 7 punts respecte a les dades de l'any 2016 ha suposat un trencament de la tendència dels últims informes. En l'últim estudi, Espanya havia obtingut 528 punts, una xifra que va suposar un important augment del nivell, ja que, des que l'Estat va entrar a formar part de l'anàlisi l'any 2006, la posició s'havia mantingut en els 513 punts. Aquesta, per tant, és la primera edició en què els resultats dels estudiants espanyols han caigut des que passen aquestes proves.

Tot i això, la caiguda del nivell de comprensió lectora no és exclusiva de l'estat espanyol sinó que és una tendència generalitzada. De fet, països com Portugal o Eslovàquia han tingut una caiguda similar a la dels alumnes espanyols (8 i 6 punts respectivament). També n'hi ha d'altres on la caiguda ha estat més important. Alemanya, tot i situar-se encara per sobre d'Espanya, ha perdut 13 punts; Finlàndia, una de les millors posicionades en el rànquing, 17, i Estònia n'arriba a perdre 30.

Pel que fa a la bretxa de gènere (les diferències de nivell de comprensió lectora entre nens i nenes), Espanya és un dels països amb menys variació de resultats. Les noies, de mitjana, obtenen dos punts més que els nois, una bretxa que és molt inferior a la mitjana de la Unió Europea, on entre el resultat dels nens i el de les nenes hi ha 11 punts de diferència. En el cas dels països de l'OCDE, les noies obtenen fins a 13 punts més que els nois de mitjana en les proves de comprensió lectora.

Més enllà de la comprensió lectora, l'estudi de l'IEA també avalua aspectes com el sentit de pertinença dels estudiants, és a dir, "la necessitat de tenir un cert nombre de relacions interpersonals basades en la confiança, el suport i l'afecte". En aquest sentit, el 73% dels alumnes de 10 anys de l'Estat tenen un sentiment de pertinença alt. Un percentatge molt superior al de la mitjana de l'OCDE (57%) i de tota la Unió Europea (56%). Pel que fa als docents, l'informe situa Espanya com un dels països amb més satisfacció dels professors amb la seva feina (8 de cada 10 se senten "molt satisfets"), una proporció que a la UE i a l'OCDE no supera al 50%.

stats