Educació

Gairebé la meitat dels professors d’ESO de l'Estat creuen que la formació inicial no és l’adequada

Els docents catalans, els més insatisfets amb la preparació sobre la matèria que imparteixen

Una aula d'una escola catalana, en una imatge d'arxiu
07/10/2025
3 min

BarcelonaEls professors no confien en la formació que han rebut. Aquesta és una de les principals conclusions de l'informe TALIS (Teaching and Learning International Survey) 2024, que l'OCDE publica cada cinc anys i en el qual analitza la situació dels sistemes educatius de més de 50 països. Segons aquest estudi, només el 57% dels docents de secundària de l'Estat consideren que la formació inicial que es dona als futurs professors –i, per tant, la que van rebre ells– és adequada. L'estudi internacional admet que la proporció de docents espanyols que té aquesta opinió "està molt per sota" de la mitjana de l'OCDE (77%) i de la de la Unió Europea (71%). La inevitable altra cara del percentatge a l'Estat implica que gairebé la meitat dels professors d'ESO no veuen adequada la formació inicial dels docents.

En aquest sentit, l'informe TALIS adverteix que en aquest àmbit d'anàlisi "les diferències entre països són substantives". D'aquesta manera, mentre que en països com Estònia, Portugal, Colòmbia o Xipre més del 90% dels docents de secundària fan una bona valoració de la formació inicial i en 14 països més el percentatge és d'un 80%, Espanya se situa a l'extrem contrari amb Noruega i el Japó. En tots tres, la proporció de docents que tenen aquesta opinió és inferior al 60%. Per darrere només hi ha França, que l'informe considera "un cas atípic" perquè ni la meitat dels professors d'institut fan una valoració positiva de la formació inicial docent.

L'informe posa sobre la taula dades d'un problema sobre el qual la comunitat educativa fa temps que alerta: més enllà de la valoració global, hi ha mancances en la formació dels professors pel que fa a la matèria que imparteixen. De fet, segons TALIS 2024, Espanya és l'únic país on menys del 70% dels docents creuen que aquest tipus de formació és adequada, molt lluny de la mitjana de l'OCDE (85%) i la UE (83%).

Dintre de la valoració de la formació dels docents, l'estudi també conté algunes dades –tot i que superficials– de les comunitats autònomes que han sol·licitat una mostra per separat, entre les quals hi ha Catalunya. En aquest sentit, els docents d'institut catalans són els menys satisfets pel que fa a la formació en la matèria d'ensenyament. Només el 64% dels professors d'ESO catalans creuen que aquesta formació és adequada, la mateixa proporció que a les Illes Balears, però gairebé 10 punts per darrere de les Canàries (73%), que ocupen la primera posició en aquest àmbit de les comunitats analitzades (només ho han sol·licitat Andalusia, les Canàries, Cantàbria, Catalunya, el País Valencià, La Rioja i Astúries).

Avaluació docent

L'estudi internacional també es fixa en l'avaluació que es fa de la feina dels docents. De fet, l'informe directament apunta que "les dades mostren que a Espanya l'avaluació directa per part de la direcció del centre és clarament menys freqüent que a l'OCDE". Mentre que a la majoria dels països gairebé el 90% dels professors reben aquest seguiment, a l'Estat només el reben el 69% dels docents d'ESO i el 63% dels mestres de primària.

Aquesta avaluació menys insistent també es reflecteix en les conseqüències que pot tenir per a un professional fer millor o pitjor la seva feina. D'aquesta manera, a escala estatal, menys de l'1% dels professors d'institut i mestres d'escola diuen que reben recompenses econòmiques per tenir una avaluació positiva de la seva feina, o alguna sanció per una avaluació negativa. En canvi, a escala internacional aquestes proporcions, tot i que també són baixes, s'enfilen fins al 3% a primària i el 12% a secundària.

Els docents catalans, els més estressats

Entre molts altres aspectes, l'informe de l'OCDE també es fixa en la percepció de la feina que tenen els docents. Així, una de les variables analitzades és l'estrès que provoca als professors preparar les classes. Un àmbit on Catalunya despunta: la meitat (49%) dels professors d'institut i el 39% dels mestres de primària diuen que pateixen força o molt estrès en preparar les classes. Uns percentatges que són els més alts entre les comunitats autònomes analitzades i que també superen la mitjana de la UE (33%) i de l'OCDE (35%).

Encara pel que fa a l'estrès, l'estudi també mostra que el 44% dels docents de secundària catalans diuen patir-ne a l'hora d'atendre alumnes amb necessitats especials. Un percentatge que, de nou, és el més alt de les comunitats autònomes de les quals hi ha dades, i és superior a la mitjana espanyola (40%), la de l'OCDE (37%) i la de la UE (39%).

D'altra banda, Catalunya també és la comunitat on una proporció més alta de docents (87% de secundària i 90% de primària) asseguren tenir alumnes amb necessitats educatives diverses. Aquest percentatge al conjunt d'Espanya és d'un 78% a secundària i un 82% a primària, mentre que al conjunt de l'OCDE i a la UE és d'un 77%.

stats