Les proves de competències bàsiques ja no es faran a totes les escoles
Educació confirma que a partir d'ara triarà una setantena de centres per fer aquest tipus d'exàmens
BarcelonaLa nova directora de l'Agència d'Avaluació i Prospectiva de l'Educació –l'anterior Consell Superior d'Avaluacions–, Núria Planas, ja va advertir en la seva primera aparició pública que creia que calia modificar les proves de competències bàsiques. Aquest dimarts, el departament d'Educació ha confirmat en un comunicat que "reformula" el calendari d'avaluacions i el seu disseny amb "finalitat de representativitat científica". El canvi més destacat d'aquest nou plantejament d'avaluació dels alumnes catalans és que a partir d'aquest curs les proves de final d'etapa –conegudes com a competències bàsiques– ja no es faran a totes les escoles i instituts del país.
En lloc de ser censals i abastar tots els centres, com fins ara, aquests exàmens passaran a ser mostrals i només s'aplicaran a una setantena d'escoles i instituts. Des d'Educació asseguren que la tria de centres es farà "de forma aleatòria amb estàndards de representativitat, és a dir, amb criteris científics segons estrats de nivell de complexitat de centre, titularitat i mida de centre".
El Govern i l'Agència d'Avaluació justifiquen que el canvi de criteri es fa per "poder introduir aspectes d’ancoratge i qüestions de rigor, representativitat i fiabilitat científica i estadística". Planas ha defensat que “les proves permeten informar el sistema educatiu, i per això s'han de seguir tots els estàndards de disseny i d’anàlisi de proves, com els que fan entitats internacionals". "Informaran el sistema i seran comparables entre anys amb criteris científics; això no ho teníem”, ha insistit la directora de l’Agència d’Avaluació.
Tot i això, aquest curs les noves proves de final d'etapa només es faran a 4t d'ESO, ja que a 6è de primària aquest any tocarà fer les avaluacions generals del sistema, que són definides pel govern espanyol i que són d’obligat compliment a tot l’Estat.
Diagnòstics externs
D'altra banda, les avaluacions de diagnòstic que, des de fa un parell de cursos, fan tots els alumnes de 4t de primària i de 2n d’ESO sí que seguiran sent censals i, per tant, s'avaluarà tots els alumnes. Ara bé, també s'hi introdueixen novetats: a partir d'ara aquests exàmens seran corregits de manera "externa i automatitzada" i, per tant, ja no seran els docents de les escoles i instituts els que s'encarregaran de corregir les proves. Els docents havien denunciat que aquesta feina els suposava una sobrecàrrega. A més, es mantenen les proves d'expressió oral de català i castellà, que seran censals, però que cada centre corregirà de manera interna.
Els canvis en les avaluacions ja s'han publicat al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) i, segons el secretari de Millora Educativa, Ignasi Giménez, permetran "tenir ítems dels temes amb marge de millora, homologats amb altres sistemes internacionals".
-
Avaluació de diagnòstic
Alumnes de 4t de primària i 2n d'ESO (del 13 al 17 d'abril)
-
Avaluació de final d'etapa
Alumnes de 4t d'ESO (20 i 23 de març)
-
Avaluació general del sistema
Alumnes de 6è de primària (abril- maig)
-
Avaluació d'expressió oral
Alumnes de 6è de primària i 4t d'ESO (Del 19 de gener al 20 de febrer)