Aena, un gegant aeroportuari que se supera any rere any

El gestor d'infraestructures va guanyar 1.164 milions el 2016 tot i les vagues

El caos de Vueling l’estiu passat, la vaga actual d’Eulen, les vagues de controladors a França... Durant els últims anys, diversos escàndols han esquitxat l’aeroport del Prat. Aquests casos, però, no han afectat Aena. El gegant aeroportuari va registrar un benefici de 1.164 milions d’euros el 2016, una xifra que representa un 40% més que els guanys de l’any anterior. Per establir una comparació, CaixaBank va guanyar una quantitat semblant el mateix any: l’entitat bancària líder a Catalunya va tenir un benefici de 1.047 milions d’euros el 2016.

El gestor d’infraestructures, propietari en un 51% de l’estat espanyol, acumula quatre anys consecutius registrant beneficis. El deute, que històricament ha sigut el seu principal llast, s’ha anat reduint. D’altra banda, el creixement en el volum de passatgers no s’ha aturat. Aquest últim exercici, Aena va transportar un total de 245 milions de viatgers, cosa que suposa un 12% més que l’any 2015.

Creixement del trànsit aeri

Dels 40 aeroports que gestiona Aena, 30 van experimentar un creixement en el trànsit de turistes. Aquest és el principal motiu pel qual els beneficis del gestor aeroportuari s’han mantingut en nombres positius al llarg d’aquests últims exercicis. Entre els aeroports que van tancar l’any en positiu destaquen el de Barcelona i el de Madrid, que agrupen el 40% dels viatgers transportats per la companyia. El de Barajas va créixer un 7%, mentre que el del Prat el 2016 va transportar un 11% més de passatgers que l’any anterior.

A més, els ingressos que s’obtenen a través de les botigues i els serveis dels aeroports ajuden a millorar els resultats. Segons la mateixa companyia, cada viatger es va gastar, de mitjana, 3,28 euros a les àrees comercials dels aeroports espanyols. Tot i aquestes xifres de benefici astronòmiques, Aena va camí de superar-se. Segons dades de la mateixa empresa, el trànsit de passatgers aquest primer semestre va créixer un 9% respecte al mateix període de l’any anterior.

D’altra banda, el benefici net consolidat durant aquests primers sis mesos es va elevar fins als 461 milions d’euros. Aquesta última dada és un 6% inferior al primer semestre de l’any passat. Ara bé, el 2016 Aena va obtenir uns ingressos extraordinaris per una sèrie de processos judicials relacionats amb unes expropiacions de terrenys de l’aeroport de Barajas. Sense tenir en compte aquests beneficis extraordinaris, el benefici net d’aquest primer semestre hauria augmentat un 36% respecte al de l’any anterior.

Paral·lelament a aquest bon moment del negoci, l’evolució en borsa d’Aena també ha sigut molt positiva. El preu actual d’una acció de la firma és de 166,95 euros, un 1% més que la setmana passada. En l’acumulat de l’any, les accions d’Aena han augmentat un 32%: és la cinquena empresa de l’Íbex-35 que més ha pujat de valor aquest 2017.

La rellevància del Prat

El principal aeroport català juga un paper molt important en la xarxa espanyola. Les dades que va proporcionar Aena fa dos anys van revelar que el pes del Prat sobre la resta d’aeroports d’Espanya és cabdal: la instal·lació barcelonina va aportar gairebé la meitat dels beneficis del grup (el 2014 Aena va registrar 652 milions d’euros de benefici i el Prat va aportar-ne 339). La diferència que hi ha respecte a la segona posició és considerable. L’aeroport de Palma va aportar uns beneficis de 159 milions d’euros, mentre que el de Madrid, lluny del podi, va meritar aquell any 28 milions d’euros.

Alhora, el Prat és un dels aeroports que més creixen pel que fa al nombre de passatgers internacionals. Les últimes dades presentades pel Consell Internacional d’Aeroports (ACI) van revelar que la infraestructura catalana va registrar 32,2 milions de turistes internacionals el 2016. Aquestes xifres li van permetre superar aeroports com el de Tòquio o el de Nova York i situar-se en la 17a posició mundial. A més, el Prat va ser l’aeroport europeu que més va créixer en aquest apartat, concretament un 11,2%.

La vaga actual dels treballadors d’Eulen ja ha arribat a la premsa internacional i ha deixat imatges de turistes que afirmen que no tornaran a la ciutat. Però la història ha demostrat que, de moment, el Prat i la resta d’aeroports d’Aena no es ressenten d’aquestes situacions.

El conflicte laboral de l’aeroport del Prat s’estén i amenaça Aena