Societat 03/12/2013

L'OCDE nega que els nouvinguts provoquin un nivell escolar més baix

L'informe PISA diu que "per ella mateixa", la immigració no és un factor que expliqui resultats més pobres. La consellera Rigau veu en la immigració l'explicació a l'estancament de Catalunya

Ara
1 min
La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, durant la roda de premsa de valoració dels resultats de PISA / XAVIER BERTRAL

BarcelonaCastella-Lleó ha obtingut millors resultats en la prova de PISA que Catalunya perquè té una població "més clàssica i homogènia", amb menys immigrants. Això és el que ha explicat aquest dimarts en roda de premsa la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, per justificar els modestos resultats de l'informe PISA, que mostren com Catalunya s'ha estancat respecte dels resultats d'ara fa tres anys. Amb tot, la postura de la consellera no coincideix amb la dels autors de l'informe.

"La concentració d'immigrants en una escola no és, per ella mateixa, un motiu que expliqui el baix nivell dels alumnes". Aquesta és la conclusió a la qual arriben els autors de PISA després d'estudiar el nivell educatiu en el conjunt de països de l'OCDE. El percentatge d'alumnes immigrants ha augmentat lleugerament: l'any 2003 era un 9%, i el 2012 era un 12%. A Catalunya, el percentatge d'alumnes immigrants era, l'any 2012, del 14%. Tot i aquest augment, l'informe apunta que la diferència entre els coneixements d'un alumne nacional i un d'immigrant es van reduir onze punts en una dècada.

Per Rigau, en canvi, el percentatge d'alumnes immigrants explica les dificultats del sistema català per millorar. "A Catalunya ens impacta l'alumnat", ha dit. Coincideix amb l'opinió expressada per la secretària d'Estat d'Educació, Montserrat Gomendio, que ha recordat que els alumnes nascuts a l'estranger han obtingut 53 punts menys en matemàtiques que els nascuts a Espanya. Gomendio creu que, a l'hora d'explicar les diferències de rendiment en Matemàtiques cal tenir en compte factors socioeconòmics, i ha citat com a "hipòtesi" l'increment de la proporció de l'alumnat immigrant a les aules i, per tant, de la diversitat.

stats