Equipaments
Societat 24/03/2023

Interior estudia accions legals contra Iturri per no arreglar els camions de Bombers en garantia

Hi ha 84 vehicles de l'ultima remesa que encara estan en garantia

3 min
Joan Ignasi Elena fotografiat per l'ARA

BarcelonaL'última remesa de 92 camions de Bombers que la conselleria d'Interior, llavors liderada per Miquel Buch, va firmar el gener del 2020 ja està desplegada gairebé al 100% (només falten dues unitats per arribar). Però els nous vehicles, tal com va explicar aquest dijous l'ARA, no estan donant bons resultats en molts parcs de Bombers. Més d'una desena denunciaven que tenien avaries habituals, sobretot concentrades en la bomba d'aigua, i que els materials no eren prou resistents. També criticaven les mides: són molt grans i de vegades ni passen pels boscos o carrers estrets de les ciutats. Això porta alguns parcs a agafar abans un camió amb vint anys d'antiguitat, però més fiable, que un dels nous. Ara mateix, segons fonts dels Bombers, hi ha entre quatre i cinc vehicles avariats (un 5% de la flota), i al principi de la setmana n'hi havia vuit. A més, fonts sindicals del cos xifren en més de 600 les incidències que han tingut amb aquest model de vehicles. A més, apunten que molts problemes que donen durant el dia a dia no es tracten com a avaries oficialment.

Cadascun dels nous camions va costar uns 430.000 euros: 39,8 milions d'euros la comanda en total. El fabricant suec de vehicles pesants Scania hi va posar el camió i el motor, mentre que l'empresa ansalusa Iturri en va fabricar la carrosseria. És a dir, la part del darrere d’un vehicle de bombers, amb totes les eines necessàries. Aquí és on els bombers detecten problemes habituals, però de moment Iturri es nega a reparar els que hi ha en garantia. Segons fonts consultades per l'ARA, només sis dels 90 vehicles tenen la garantia vençuda, que dura dos anys des de la recepció del camió. Fins a 84 estan en garantia, però hi ha incidències perquè Iturri pagui les reparacions. Això ha portat el departament d'Interior a estudiar accions legals contra l'empresa perquè n'assumeixi els costos.

Ara Interior ja no treballa amb Iturri perquè el conseller, Joan Ignasi Elena, hi va trencar relacions després d'estar sota la lupa judicial per presumptes irregularitats en els contractes de manteniment signats amb l'excúpula dels Bombers. La investigació intenta aclarir si es van inflar factures de revisions dels vehicles. Després d'això, es van tornar a licitar els serveis de manteniment i Iturri ja no es va presentar al concurs públic.

Inversions i demandes

El problema amb els nous vehicles de Bombers es va destapar arran de l'incendi de Rubí d'aquest dimecres, en què van morir tres persones. Hi va arribar al cap de 15 minuts una dotació de Cerdanyola, però els efectius de Rubí no hi van poder anar perquè l'únic camió que quedava al parc (els altres dos assistien un accident) era un dels nous avariats. Hi ha estacions de Bombers que no han tingut problemes amb els nous camions, però més d'una desena confirmen a l'ARA que no són fiables i s'espatllen molt. La falta de vehicles en condicions, segons fonts sindicals, només és un dels molts problemes que arrossega el Cos. Denuncien una falta d'efectius i d'instruments crònica, fins al punt que expliquen que moltes vegades no poden fer front a dos serveis si són simultanis. Descriuren que funcionen amb xarxa i que es cobreixen entre zones si alguna no arriba a tot, però que és una "teranyina sense aranyes". "Tenim material autoconstruït, com un ariet per obrir portes que hem soldat nosaltres. Les radiografies les agafem dels CAP", comenten veus sindicals.

Fonts del departament d'Interior asseguren que s'està intentant resoldre aquest problema. Apunten que aquest any arribaran amb la convocatòria d'oposicions 250 bombers nous. També que al llarg del 2023 arribaran als parcs 70 vehicles nous, entre els quals hi ha camions, furgons i autoescales. Tot té un cost de 19 milions d'euros. Les mateixes fonts apunten que després d'anys d'infrafinançament, aquesta problemàtica no és fàcil ni ràpida de solucionar. En aquest sentit, des dels sindicats dels Bombers donen la benvinguda a les inversions, però demanen que siguin efectives (no com els camions més nous, alerten) i afegeixen que encara que arribin molts efectius també se n'estan jubilant molts.

El problema dels camions dels Bombers destapat per l'ARA ha entrat al Parlament i el PSC-Units ha demanat la compareixença a la cambra del director general de Bombers, Joan Delort, perquè doni explicacions. "El departament ens ha de dir què hi pensa fer. Alguna cosa ha fallat", critica en declaracions a l'ARA Ramon Espadaler, diputat de PSC-Units. El també exconseller d'Interior afirma que "algú ha d'assumir la responsabilitat" i qualifica el problema de "molt preocupant", més encara a les portes de la temporada d'estiu, tradicionalment amb més incendis.

stats