Sentència
Societat 29/07/2022

Un jutge reconeix per primera vegada que l'amiant va causar la mort d'un treballador del metro

La sentència diu que l'home va estar exposat durant 20 anys a aquest material sense protecció ni controls sanitaris

Mar Bermúdez i Jiménez
3 min
TMB manté trens amb amiant però en dosifica el servei

BarcelonaEl jutjat social número 8 de Barcelona ha dictat una sentència pionera, que estableix per primera vegada l'exposició a l'amiant com a causa de mort d'un extreballador del metro de Barcelona. L'home va tenir un mesotelioma pleural, un càncer molt agressiu que li va causar la mort el 2019 i que ara es confirma "gairebé amb absoluta certesa" que va ser provocat per l'exposició durant més de 20 anys a l'amiant.

L'home va treballar al metro de Barcelona del 1988 al 2008 com a tècnic en instal·lacions elèctriques i especialista del servei digital de veu i dades. La resolució confirma que "va estar en contacte amb l'amiant [en l'exercici de les seves funcions professionals] sense cap protecció ni control mèdic, i que la causa de la seva defunció va ser una malaltia que consta com a professional". L'exposició a l'amiant està reconeguda des del 1947 com a malaltia professional, i això implica que l'empresa ha d'activar un protocol amb mesures com ara fer revisions mèdiques periòdiques als treballadors, proporcionar taquilles per evitar que marxin a casa amb la roba de feina contaminada, donar-los mascaretes o revisar els nivells d'exposició per evitar sobrepassar els límits, entre d'altres.

Segons un informe d'Inspecció de Treball recollit a la sentència, "l'empresa demandada [Metro de Barcelona] reconeix la presència d'amiant i material amb amiant a les instal·lacions i túnels del metro", cosa que contradiu l'argument que només un grup reduït d'empleats de determinats llocs de treball estaven exposats a l'amiant. Segons l'advocat representant de la família, Àlex Tisminetzky, que forma part del Col·lectiu Ronda, es tracta d'una "negligència" perquè, com que TMB considerava que el treballador no estava exposat a l'amiant, no va rebre la formació ni la protecció ni les revisions mèdiques que li pertocaven. La sentència també recull que, durant el judici, l'advocat defensor del metro va al·legar que "no es podia obrir aquest meló", en referència a la possibilitat que es puguin atribuir les morts de més extreballadors a l'exposició a l'amiant.

En aquest sentit, l'advocat de la família ha assegurat que la sentència és "una fita històrica en la lluita dels treballadors i treballadores" perquè obre la porta a destapar nous casos. Malgrat que la demanda només es basava en el dret a una pensió de viudetat per malaltia professional, la sentència determina infraccions greus i, per tant, la família demandarà pròximament Metro de Barcelona per "responsabilitats" en la mort del seu familiar, cosa que pot suposar un augment de la prestació econòmica.

Actualment, el grup treballa en sis denúncies més, quatre per defunció que ja estan en procés judicial, i dues més per invalidesa greu. Potser en un futur la suma de demandes pot "arribar a implicar responsabilitats penals, com va passar a Madrid", ha dit Tisminetzky, en referència a les sentències que atribueixen la mort de 10 treballadors del metro de la capital a l'exposició a l'amiant i que es va resoldre per la via penal per "homicidi imprudent i de lesions".

TMB recorrerà la sentència

Des de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) declaren que respecten la sentència, però que "no comparteixen" les conclusions de la resolució i, per tant, la recorreran al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). Asseguren que la sentència no ha tingut en compte els anys que el treballador va ser empleat d'altres empreses –des del 1959 fins al 1988 que va entrar al metro– i recorden que un informe d'Inspecció de Treball no va poder determinar una exposició del treballador a l'amiant superior a la reglamentària. A més, l'empresa diu que "la sentència no condemna Metro, perquè la demanda es basa en el dret a una pensió de viudetat per malaltia professional", i que "tampoc existeix cap retret a TMB per manca de salut i seguretat del treball".

L'empresa ha declarat que "fa més de 30 anys que està elaborant un pla per retirar tot l'amiant del metro de Barcelona" i que ja ha retirat el 75% d'aquest material i explica, també, que amb la posada en marxa dels nous 7.000 trens a la tardor "s'eliminarà tot l'amiant del material mòbil".

stats