L'autovia A-27: tard i malament
Hi circulen pocs vehicles perquè no resol els problemes de mobilitat
TarragonaTarragona i Lleida fa més de 30 anys que esperen que una via ràpida uneixi dos territoris relativament pròxims però mal comunicats. La solució, llargament esperada, és l'autovia A-27. La ministra de Foment, Ana Pastor, va inaugurar a mitjans d'agost el primer tram de la infraestructura: els 8 quilòmetres que separen Tarragona del Morell. Però en aquestes primeres setmanes, l'A-27 ha rebut una allau de crítiques. Al retard acumulat i a l'absència d'un calendari per fer realitat la resta de trams s'hi han afegit els dèficits en senyalització, les obres per ultimar alguns serrells i la constatació que un tram tan curt no aporta cap solució a la mobilitat interna.
El tram de l'autovia A-27 és ara una via infrautilitzada. Segons l'alcalde del Morell, Pere Guinovart, "aquest tram no soluciona res". "No surt a compte agafar-lo perquè t'has de desviar per fer només 8 quilòmetres". I explica que "la gent del Morell continua circulant per la N-240 per anar a Tarragona". Un altre municipi afectat és Constantí. L'alcalde, Josep Maria Franquès, es queixa que "la senyalització de la sortida de Constantí no és l'adequada, perquè se surt a 4 quilòmetres del poble". L'altre factor que influeix en la infrautilització de l'A-27 és que la Generalitat encara no ha redactat el protocol que ha d'obligar els vehicles que transporten mercaderies perilloses a utilitzar-la i deixar de circular per les carreteres convencionals.
Durant la inauguració del tram, Pastor no va voler comprometre's amb un calendari concret per acabar l'A-27 i es va limitar a dir que estaven buscant com finançar-la. Segons el calendari inicial, el 2007 s'hauria d'haver inaugurat el tram entre Tarragona i Montblanc. La realitat és que s'han inaugurat només els primers 8 quilòmetres, però la resta de trams fins a Montblanc tenen un futur incert. El tram entre el Morell i Valls està en obres, que avancen lentament. Els altres dos trams fins a Montblanc no estan ni adjudicats.
Peatges a l'ombra
Davant el poc interès del govern central per acabar l'autovia, des del territori s'han fet propostes per desencallar una infraestructura que és clau per al seu desenvolupament. Una opció seria l'alliberament dels peatges a l'autopista AP-2, que evitaria construir l'últim tram de l'autovia, ja que l'autopista hi transcorre en paral·lel. La patronal tarragonina, la Cepta, és partidària de privatitzar la construcció de l'A-27 a canvi de posar-hi un sistema de peatges a l'ombra , mitjançant el qual les administracions pagarien a l'empresa concessionària en funció del nombre d'usuaris.