INFRAESTRUCTURES
Societat 11/12/2015

L’Ebre i el Baix Penedès volen l’AP-7 gratis, igual que a Tarragona

Alcaldes i veïns tallaran avui la N-340 i l’autopista, i els transportistes faran marxes lentes, per exigir la que consideren l’única solució als problemes d’una via que no té alternativa de franc

Dani Revenga
3 min
AP7

TarragonaEls alcaldes de les poblacions de les comarques de l’Ebre, el Tarragonès i el Baix Penedès per on passa la carretera N-340, veïns, transportistes i altres usuaris habituals tallaran avui a partir de les tres de la tarda la circulació en vuit punts de l’accidentada via i de l’autopista AP-7 entre Alcanar i l’Hospitalet de l’Infant. Ho faran perquè estan tips d’esperar solucions al problema d’aquesta problemàtica carretera que, per saturació i accidentalitat, és un dels pitjors punts negres de la xarxa viària de l’Estat. La reivindicació és unànime: volen la gratuïtat de l’autopista AP-7, igual que la tenen els veïns del tram entre Salou i Torredembarra des del 2000.

Tant al tram sud, a les Terres de l’Ebre, com al nord, entre Altafulla i el Vendrell, ja no volen sentir a parlar de promeses sine die com l’acabament de l’autovia A-7, que acumula quinze anys de retard. A més tampoc accepten els pedaços com la construcció de rotondes per ordenar el trànsit, que Foment ja està portant a terme a les Terres de l’Ebre, ni de les bonificacions parcials a l’AP-7 per desviar el trànsit de camions per reduir així la saturació i els accidents (el model que defensa la Generalitat, aplicat amb èxit a la N-II al seu pas per les comarques de Girona).

Negociació estèril

Consideren que l’aixecament de barreres a l’AP-7 és l’única mesura realment efectiva per solucionar aquest problema. “Els accidents ens demostren que és urgent, els morts s’han d’acabar ja, i alliberar l’autopista és l’única solució immediata i clara”, sentencia Ferran Cid, alcalde del Perelló. Fèlix Alonso, alcalde d’Altafulla, ho té clar: “Quan portes dos anys parlant, negociant, valorant opcions i no n’arriba cap, t’adones que t’estan prenent el pèl i necessites passar a l’acció”.

El front comú entre les dues zones afectades per la N-340 incorpora un aliat de pes: la FEAT, la patronal de transportistes de Tarragona, que des de sempre ha defensat l’aixecament de barreres a l’autopista com l’única solució vàlida i ràpida per solucionar el problema. Els transportistes deixaran sentir la seva força amb un centenar de camions que protagonitzaran marxes lentes entre l’Hospitalet de l’Infant i Alcanar, tant per la N-340 com per l’autopista AP-7.

Comparacions odioses

El que demanen els afectats per la N-340 no és cap extravagància, ja que té diversos precedents a Catalunya. El més evident és l’exempció de peatges que des de l’any 2000 s’aplica a la mateixa demarcació de Tarragona, concretament entre Salou i Torredembarra. Una conquesta del moviment veïnal tarragoní de finals dels 90, que, després de diversos accidents amb víctimes mortals, va passar a l’acció i durant dos anys va tallar la circulació cada diumenge fins a aconseguir que Foment els fes cas. Des de llavors, els desplaçaments interns per aquesta franja central del Camp de Tarragona es poden fer de manera gratuïta per l’autopista, fins i tot després d’inaugurar-se el tram de l’autovia A-7 -entre Altafulla i l’Hospitalet de l’Infant-, una alternativa que no existeix ni a l’Ebre ni al Baix Penedès.

Al sud i al nord d’aquest tram eviten parlar de greuge comparatiu “perquè cadascú es mereix el que té”, diu un alcalde, però sí que posen sobre la taula el precedent per exigir la mateixa solució. “Els elements són els mateixos: malauradament tenim els accidents, els morts i la manca d’alternatives. Potser no el mateix pes demogràfic, però això no treu legitimitat a la nostra reivindicació”, argumenta l’alcalde d’Altafulla. A banda de ser un precedent, el cas del tram Salou-Torredembarra també els deixa una lliçó molt clara. “Si en el seu dia es va aconseguir, és per la pressió de les mobilitzacions. Aquest ha de ser el camí”, conclou Alonso.

stats