El tren llançadora entre l'aeroport i el centre de Barcelona entrarà en funcionament el 2018

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha previst que si l'obra s'adjudica durant el 2015 el projecte estaria enllestit d'aquí tres anys

El tren llançadora que ha d'unir l'aeroport del Prat amb el centre de Barcelona transportarà anualment entre set i nou milions de passatgers, segons ha previst aquest dimarts el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, en unes declaracions als mitjans de comunicació. Vila ha valorat molt positivament la intenció de la ministra de Foment, Ana Pastor, de licitar aquest projecte durant el primer semestre de 2015 i ha previst que si l'obra s'adjudica enguany podria entrar en funcionament l'any 2018. El conseller ha destacat que el projecte tindrà un cost de 210 milions d'euros –"significativament més econòmic que la previsió inicial"– i es portarà a terme a través d'una col·laboració publicoprivada. La licitació es farà en forma de diàleg competitiu i, segons Vila, això "mostrarà el grau de compromís" de l'Estat envers Catalunya.

Vila ha recordat que l'execució del projecte de tren llançadora és un dels punts de l'agenda de legislatura acordada entre Territori i Foment i consta en els punts estratègics que el president de la Generalitat, Artur Mas, va lliurar al cap del govern espanyol, Mariano Rajoy. El conseller ha afirmat que l'obra ha de corregir "una anomalia difícil de justificar" com és la falta de connexió ferroviària a la T-1 del Prat.

El titular de Territori també ha avançat que el projecte permetrà "el trencament del monopoli de Renfe al sistema de Rodalies a l'àrea de Barcelona", amb l'entrada de competidors que poden optar en un concurs a la construcció i operació de la infraestructura. "Aquest és un objectiu polític de la Generalitat i espero que compartit amb el govern de l'Estat. Obrirem el projecte a altres operadors que poden garantir un servei de qualitat", ha sentenciat.

Segons els estudis de la Generalitat, entre set i nou milions de passatgers utilitzaran la infraestructura anualment, la majoria del quals són actualment usuaris del vehicle privat i del taxi. El tren llançadora posarà fi al servei de Rodalies convencional, que fins ara unia el centre de Barcelona amb la T-2 de l'aeroport del Prat. La connexió entre les dues terminals es farà a partir de la línia 9 del metro de Barcelona, que arribarà a l'aeroport el 2016.

El traçat del tren llançadora aprofitarà el dibuix existent de la connexió de Rodalies amb l'aeroport. Els tècnics de Territori i Sostenibilitat calculen que el tren unirà la T-1 amb l'estació de Sants en 17 minuts, que passaran a ser 23 minuts per arribar fins a l'estació de Passeig de Gràcia, i estimen que els usuaris disposaran de quatre combois cada hora, fet que representarà incrementar les freqüències actuals de Rodalies.