Medi ambient
Societat  /  Medi Ambient 22/01/2023

Les Balears ja tenen més vehicles que habitants

L'increment de cotxes provoca congestió viària i també més contaminació

Jaume Perelló
3 min
Vehicles a l'entrada de la localitat mallorquina de Manacor, en una imatge d'arxiu.

PalmaMés vehicles que persones. El 2022 ha acabat a les Balears, especialment a les Pitiüses i a Mallorca, amb una ràtio d'1,1 vehicles per habitant. En un context de compromisos públics per intentar reduir les emissions de CO2 i, per tant, minvar l’ús del transport privat, els fets van per un altre camí i el nombre de vehicles particulars, incloent-hi cotxes, motocicletes i altres tipologies motoritzades, és més gran que el d’habitants, cosa que significa que un any més es marca el rècord estatal.

En el cas de Mallorca, les dades del departament de carreteres del Consell i de la Direcció General de Trànsit constaten que cada illenc tindria 1,1 vehicles en propietat. Si parlem només de les persones de més de 16 anys que poden conduir, la ràtio s’eleva fins a 1,3. “És un fracàs i ens ho hem de fer mirar com a societat”, afirma sense matisos la doctora en geografia Joana Maria Seguí, directora de l’Observatori Interdisciplinari de Mobilitat de les Illes Balears.

Aquesta especialista de la UIB ha analitzat l’evolució del parc mòbil de les Illes i les dades no deixen lloc a dubtes: en les dues últimes dècades, el nombre de vehicles a les Balears ha augmentat un 66%, mentre que la població només ha crescut un 44%. “Som cada vegada més gent, i aquest ja és un problema importantíssim des del punt de vista de la mobilitat, però el més increïble és que la motorització encara puja a un ritme més ràpid", apunta, i admet que les polítiques públiques s'han centrat a fomentar l'ús del cotxe.

El pitjor, a Eivissa

En aquest sentit, les Pitiüses protagonitzen les pitjors dades, amb un increment de la població que ja és exponencial, del 76% a Eivissa i del 106% a Formentera, amb pujades del 131% i del 141% respectivament en nombre de vehicles en el mateix període, del 1998 al 2019. Eivissa ha passat de tenir 65.000 vehicles motoritzats el 1998 als 154.000 del 2021, és a dir, que ha superat el nombre d’habitants. Per aquest motiu, el Consell d’Eivissa es va apuntar durant el 2022 a limitar l’entrada de vehicles a l’illa, seguint el model de Formentera, que ho fa des del 2019. “Les carreteres estan al límit de la seva capacitat”, va dir el president del Consell eivissenc, Vicent Marí.

El cas de Mallorca tampoc és encoratjador. En 20 anys, la població s’ha incrementat un 40,6% i el nombre de vehicles de motor, un 60%. Menorca, amb increments tant de població com de vehicles d’un 35%, manté un equilibri dins un rumb també de pujada de tots els indicadors. En tot cas, quan el 2019 les Balears ja fregaven el vehicle per persona semblava difícil superar aquestes xifres. Però les dades del 2022 polvoritzen tots els registres, amb més d’un vehicle per habitant. El conseller d’Infraestructures del Consell de Mallorca, Iván Sevillano, admet que les xifres són fruit d'una "inèrcia de dècades d’aposta pel vehicle privat" i, per tant, canviar la tendència no és senzill. La seva aposta és fer centenars de quilòmetres de carril bici.

Més emissions

En conseqüència augmenten també les hores de conducció i, per tant, les emissions i la congestió. Les dades actuals són esfereïdores. Cada dia a les Illes Balears hi ha 2,5 milions de desplaçaments en vehicle motoritzat. A Mallorca, cada persona en fa 2,9 al dia; a Eivissa, 2,5; a Formentera, 2,3, i a Menorca, 1,8. Per tipologies, el 57% de la mobilitat es fa en cotxe, el 34% en transport no motoritzat com bicicletes o patinets i només el 9% en transport públic. Són dades, això sí, d’abans de la gratuïtat de busos i trens. “El cotxe és el rei a les Balears. Tot s’ha fet per a ell: les infraestructures, les polítiques... i la cultura de la mobilitat privada ha calat tant que no atura d’incrementar-se. És un veritable problema veure com el PIB puja la meitat del que creix la intensitat del trànsit, perquè estam davant una creixent ineficiència del model”, sentencia Joana Maria Seguí. I és que en el període 2005-2015, que inclou una important crisi econòmica, l'ús del vehicle privat a Espanya va baixar un 6%, mentre que a les Balears va pujar un 42%. No hi ha recessió que aturi l’increment de l’ús del cotxe a les Illes. El més preocupant és que aquest augment duplica l’increment poblacional, que va ser del 20%, i el creixement econòmic, que va ser també del 20% en el mateix període.

“El cotxe pertot arreu és el resultat de les polítiques públiques durant dècades”, lamenta Margalida Ramis, portaveu del GOB Mallorca, que subratlla com l’esquerra no ha estat capaç de revertir les inèrcies pro cotxe particular. "Tenim un model que és molt clar: incrementar els nombres any rere any: més persones, més cotxes i, per tant, més contaminació i menys compromís amb la lluita contra el canvi climàtic”, afirma Ramis.

stats