Medi Ambient

Un telecabina de 3,5 km substituirà la carretera per arribar a l'estació més oriental dels Pirineus

Veïns i ecologistes protesten a Camprodon contra el projecte perquè consideren que és una manera de "privatitzar" la natura

Concentració contra la iniciativa d'instal·lar un telecabina a Vallter.
25/10/2025
4 min

GironaUlldeter és una de les portes d'entrada a l'alta muntanya més accessibles i transitades del Pirineu gironí. Situat a la punta de la vall de Camprodon, forma un circ glacial a més de 2.000 m rodejat de pics mítics com Bastiments o el Gra de Fajol, que franquegen el Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser. Al peu de les muntanyes, s'hi troba l'estació d'esquí de Vallter 2000, la més oriental de la serralada catalana, amb una desena de pistes i remuntadors. Molt a prop, s'emplaça el refugi d'Ulldeter, el més antic de la Península, molt freqüentat pels excursionistes. Per arribar-hi, cal seguir dotze quilòmetres de carretera amb revolts i pujada des de Setcases, amb diverses esplanades d'aparcaments que els caps de setmana s’omplen a vessar. Aquest recorregut, però, canviarà per complet els pròxims anys, ja que la Generalitat planteja prohibir el pas als cotxes i instal·lar un nou telecabina des del poble, que es convertiria en l'únic accés a la zona.

Segons el pla del Govern, el nou funicular tindrà com a mínim 3.420 metres de longitud, salvarà un desnivell de 627 metres i el recorregut durarà uns dotze minuts, amb cabines de deu places i una capacitat de 2.000 persones per hora. La infraestructura, que funcionarà amb energia renovable, permetrà eliminar el pas dels 85.000 vehicles i també suposarà el desmantellament de cinc remuntadors antics, ja que arribarà fins als punts més elevats de les pistes, de manera que naturalitzarà l'entorn del parc natural. A més, la Generalitat considera que aquesta mesura, amb una inversió de 40 milions d’euros, és clau per garantir el futur de Vallter, que el consolidarà en un destí turístic sostenible obert tot l’any, ja que ara mateix el turisme d'esquí, com que cada vegada neva menys, no dona prou rèdit per mantenir les instal·lacions.

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ja ha iniciat la tramitació urbanística i ambiental, que està en procés d'informes, i ara mateix està pendent dels permisos de Setcases, amb canvis constants al govern municipal, que treballa en les modificacions urbanístiques del seu POUM per fer possible la sortida del telecabina a prop del poble.

Plànol de l'estat actual de les pistes i remuntadors de Vallter.
Plànol del projecte de telecabina de Vallter.

"2.000 persones per hora que venen amb sandàlies: serà una bogeria"

El projecte, però, ha causat malestar entre veïns, naturalistes, ramaders i amants de la muntanya d'arreu de Catalunya i també de la Catalunya del Nord –la frontera amb França és a tocar–, que consideren que tindrà un gran impacte paisatgístic, ja que obligarà a pagar per anar a la muntanya i contribuirà a la massificació d'un parc natural. Constituïts sota el nom de Defensem Ulldeter, tenen el suport d'una seixantena d'entitats, així com de personalitats com Kilian Jornet, i avui dissabte han organitzat una manifestació a Camprodon, que ha reunit unes 200 persones.

"Serà una bogeria, ara venen unes 50.000 persones a l'any i el camí ja està erosionat, imagina't amb 2.000 persones per hora que venen amb sandàlies", defensa Eva Martínez Picó, portaveu de la plataforma. I afegeix: "S'omplen la boca de renaturalització perquè trauran remuntadors i quitrà, que els hem tingut durant 50 anys i no ha passat res, però, per contra, hauran de foradar els boscos amb 20 o 25 pilones per aguantar el telecabina i obrir pistes asfaltades en racons on no passa mai ningú per instal·lar les torres o per si hi ha una avaria".

El tram final de la carretera de Vallter que quedarà substituïda pel telecabina.

El grup és conscient que el futur de l'estació està en entredit, però considera que s'haurien d'explorar solucions alternatives: "Ens hem d'emmirallar en els moviments i estudis d'Europa sobre la gestió dels espais de muntanya després de la temporada de neu. Això és una resposta dels anys 60 i estaria molt bé que Vallter fes un do de pit i fos pioner en la transició cap a un altre model", defensa Martínez Picó. La plataforma presenta un decàleg de propostes, com un museu sobre l'excursionisme català o sortides per a tots els públics per descobrir la florida d'orquídies, els rastres de mamífers a la neu o el patrimoni geològic de l'entorn. "Si apliquem el model del turisme de sol i platja, amb visitants a dojo i pagant pocs diners, serà destructiu i depredador", sentencia la portaveu, que apunta que "per salvar una empresa en fallida no es pot malbaratar el patrimoni natural".

L'hostal de la carretera anuncia accions legals

En general, la proposta de la Generalitat té el suport dels principals sectors econòmics de la zona, convençuts que pot revitalitzar la comarca en un context amb cada vegada menys mesos de neu. Ara bé, també hi ha negocis afectats que no ho veuen clar, com l'Hostal Pastuira, enganxat a la carretera que es vol tancar. Segons el mapa del projecte, el telecabina hi farà parada, però, els propietaris temen que no serà el mateix: "Ens perjudicarà molt, perdrem tots aquests clients que venien a fer el vermut, dinar o sopar perquè els hi venia de pas i ara hauran de mirar horaris, agafar el telecabina i pagar uns diners per arribar. També tenim grups que venen de colònies que no sé com ho faran", defensa el propietari, que anuncia que, quan la proposta sigui ferma, presentaran al·legacions legals amb un advocat.

Davant d'aquestes queixes, el departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica insisteix que “la transformació de Vallter es farà amb el màxim respecte amb els actius tradicionals i paisatgístics de Vallter i amb el Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser”. Igualment, des de FGC, recalquen la necessitat "d’obrir camí i buscar solucions als reptes de les estacions d’esquí sent més curosos amb el medi ambient i mantenint llocs de treball".

stats