Cada català llença 35 quilos de menjar cada any, un 7% dels aliments que compra

La UAB i la Fundació Alícia publiquen una guia amb recomanacions per reduir el malbaratament alimentari al sector de la restauració

Cada català llença 35 quilos de menjar a l'any, un 7% dels aliments que compra. Aquesta és una de les dades de l'Agència Catalana de Residus amb què partien la UAB i la Fundació Alícia quan es van proposar editar una guia amb recomanacions per reduir el malbaratament alimentari al sector de la restauració i fer més eficients i sostenibles els establiments. L'autor de la guia, Paco Muñoz, ha assenyalat que un restaurant que serveixi uns 120 àpats diaris llença unes tres tones de menjar a l'any i, amb les mesures, podria obtenir una reducció de costos de més de 4.000 euros anuals. Entre les propostes, destaca l'ús d'eines específiques per a cada tasca o ajudar a planificar millor la compra.

L'Oficina de Medi Ambient de la UAB i la Fundació Alícia han editat la guia 'Aprofitem el menjar! Una guia per a la reducció del malbaratament alimentari en el sector de l'hostaleria, la restauració i el càtering'. Un dels impulsors, Paco Muñoz, ha assenyalat que la guia és una eina "útil" on es donen mesures concretes per fer més eficients els establiments de restauració a través d'un millor aprofitament dels aliments.

Segons han explicat, diferents estimacions avaluen que el sector de la restauració no aprofita entre un 4 i un 10% dels aliments que compra. La xifra, segons Muñoz, es tradueix en pèrdues de més de 40.000 tones de menjar a l'any atribuïbles a la restauració privada i al sector del càtering vinculat a les institucions públiques a Catalunya.

La guia proposa reduir el malbaratament alimentari aprofitant "al màxim" els recursos en benefici dels resultats "econòmics, socials i ambientals". El text descriu propostes concretes per preparar una auditoria de malbaratament i identificar, entre d'altres, si s'efectuen compres excessives, si el menjar es conserva adequadament, si es cuina eficientment o si els clients reben massa menjar.

Per això, la guia recomana, entre d'altres, fomentar les reserves prèvies, fer servir preparacions comodí per a més d'un plat i orientar el client cap a recomanacions del xef o el plat especial del dia com a mesura d'ajustar l'estoc d'aliments a l'oferta. A més, Muñoz ha afegit que organitzar i etiquetar els estocs d'aliments; cercar i provar preparacions amb allò que es descarta habitualment -com les restes de verdures o carns-; fer un seguiment de la quantitat i del tipus de menjar que sobra, i canviar la manera de cobrar el plat, mitjançant el cobrament per pes, serien també bones solucions.

Si un cop aplicades les mesures que es proposa el restaurant continua llençant menjar, des de la UAB i la Fundació Alícia opinen que el restaurador està "legitimat" per donar el menjar sobrant als treballadors de l'empresa o a entitats socials que s'ocupin de distribuir aquests aliments als més necessitats.

Més continguts de