Més de cent quilòmetres de masies del Ripollès aïllades pels talls constants de cobertura
Els veïns de les Llosses (Ripollès) denuncien problemes d'internet i telefonia per les incidències en una antena
GironaA onze quilòmetres de Ripoll en direcció a Berga hi ha el municipi de les Llosses, un dels més extensos de la província de Girona, amb 114 quilòmetres quadrats de masies, disseminats i parròquies, on viuen unes 200 persones. Des de fa dècades, els veïns arrosseguen fallades recurrents amb la cobertura d'internet i telefonia, que, a vegades, els deixa incomunicats durant dies sencers, sense poder navegar per internet ni trucar per telèfon. En l'últim any, però, asseguren que els talls han estat constants, fins al punt d'allargar-se durant més de 24 hores seguides. I n'estan farts: “Molt sovint hi ha problemes de connexió, malauradament ja hi estem acostumats, així que, si hem de fer una gestió important, hem de baixar a Ripoll amb el portàtil perquè a les Llosses no te’n pots refiar”, diu la Gemma, veïna que regenta una casa rural.
La causa del problema és l'antena de telecomunicacions de Telefónica que es va instal·lar el 1993 i que dona línia a les operadores de Movistar. Es troba prop de la muntanya del Puigdon, no està connectada al corrent elèctric i s'alimenta d'un grup electrogen de gasoil, que sovint provoca incidències. "Sembla que algú roba el combustible, o s'acaba i no el reomplen, i llavors deixa de funcionar", comenta l'alcalde del municipi, Jaume Cuní, que afegeix: "Des de l'abril hem tingut 15 incidències importants, estem en contacte amb l'empresa i demanem a les administracions que ens ajudin per intentar electrificar el repetidor i solucionar la situació". L'alcalde considera que el fet de ser un municipi petit els passa factura a l'hora d'aconseguir que la companyia els prioritzi. "Això és un greuge comparatiu amb el món rural, si aquests talls passessin en una gran ciutat segur que ja estarien resolts".
El Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació de la Generalitat de Catalunya (CTTI) ha mogut fitxa i començarà a estudiar una possible solució. Cuní, a més, explica que, a banda de les Llosses, les apagades de l'antena deixen sense connexió les poblacions veïnes de Borredà, Sant Jaume de Frontanyà (Berguedà) i Alpens (Lluçanès); i també interfereixen en la xarxa de rescat de telefonia terrestre dels bombers i agents forestals.
Independentment de les apagades de l'antena, la connexió a la xarxa de les Llosses, quan funciona, en general, no és cap meravella. Segons les dades del 2022 del ministeri de Transformació Digital, la fibra òptica no arriba a cap llar del municipi i la velocitat màxima de la cobertura de banda ampla a la zona, quan hi ha línia, és de 30 megabytes per segon.
Cancel·lacions per no respondre al telèfon
A part de les molèsties quotidianes per no poder contestar els whatsapps o mirar el mòbil, les fallades de connexió afecten directament els negocis del poble. Al refugi de Puigcercós, al peu del Pic Comià, les interferències dificulten la gestió de les reserves i la comunicació amb els clients. "El problema és exagerat, mínim cada dues setmanes quedem incomunicats sense poder rebre correus", lamenta l'Olga, propietària del refugi. "A principi de setembre, per exemple, estava esperant l'arribada d'un grup i, com que no venien, vaig agafar el cotxe fins a un punt amb cobertura; i resulta que m'havien estat trucant i, com que no contestava, van donar per fet que no hi seria i van marxar a un altre establiment -recorda-. Per sort no ens hem trobat en la situació de tenir una urgència i no tenir connexió, però si mai passa, esperem que funcioni el 112".
Més enllà de perdre reserves o tenir dificultats amb la feina, la resposta en cas d'emergència és el principal el temor dels veïns del municipi. A les Llosses les cases estan molt separades, les famílies viuen aïllades i temen que, en cas d'un accident que requereixi assistència mèdica, els telèfons es quedin sense senyal: "Vivim a pagès i, si ens fem mal, el mòbil és l'única via de connexió que tenim”, conclou l’alcalde.