Mobilitat

Aquesta és la carretera que ha desbancat la Rabassada com la més perillosa de Catalunya

La T-314, que uneix Cambrils i Reus, encapçala el rànquing del RACC

Ciclistes circulant un diumenge la carretrera de la Rabassada, a Barcelona
ARA
16/12/2025
2 min

BarcelonaDes del 2019 la Rabassada, la carretera que uneix Barcelona i Sant Cugat del Vallès per la muntanya de Collserola, era la via més perillosa de Catalunya. Edició rere edició repetia en el primer lloc del rànquing que elabora el RACC. Però això ha canviat. Segons el 24è estudi iRAP, corresponent al trienni 2022-2024, la T-314, que uneix Cambrils i Reus, s'ha convertit en la via amb l'índex de perillositat més alt de la xarxa viària catalana. És una carretera recta, de dos carrils i que no arriba als 10 quilòmetres de longitud. La Rabassada ha passat al segon lloc. El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha explicat que a la T-314 hi ha hagut dues víctimes mortals i un ferit greu –una persona jove que està en situació de mort cerebral–, uns fets que "han disparat els números".

L’estudi iRAP (abans EuroRAP) compara el nombre d’accidents greus i mortals que s’han produït durant els últims tres anys en cada tram de carretera amb el volum de vehicles que hi circulen. L’anàlisi ha abastat més de 6.300 quilòmetres de carreteres interurbanes, on es concentra el 93% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 79% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals.

Segons l'informe, el 26% de la xarxa viària analitzada presenta un risc alt o molt alt d'accident greu o mortal, dos punts més que en el període anterior, i aquest risc es concentra a carreteres convencionals. Alhora, l'estudi revela que els sinistres greus i mortals han crescut gairebé un 5% i que les motos estan implicades en el 47% dels accidents mortals tot i representar només el 3,2% de la mobilitat global. El president del RACC, Josep Mateu, ha explicat que les carreteres convencionals, amb un sol carril per sentit, són les que concentren la totalitat dels trams amb risc molt alt, alt i mitjà.

Els deu trams amb més accidents

Com en estudis anteriors, els deu trams de la xarxa viària amb més risc d’accident són vies de calçada única. D’aquests, cinc pertanyen a la demarcació de Barcelona, dos a la de Girona, dos a la de Tarragona i un a la de Lleida. A la llista de les deu carreteres més perilloses també hi figura la BC-5224 entre Manlleu i Torelló, que s’incorpora per primer cop a la classificació, seguida de la C-14 entre Artesa de Segre i Ponts, també nova al rànquing. A continuació se situen la GI-673/GI-674 entre Caldes de Malavella i Llagostera, en quarta posició, i la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova del Vallès, en cinquena.

Pel que fa als vehicles pesants, el tram amb més accidents es troba a la N-340, a la variant de Torredembarra. De fet, els sinistres amb camions implicats se solen centralitzar en uns pocs quilòmetres: el 50% dels accidents greus han tingut lloc en només l’11,2% dels quilòmetres analitzats. En la llista dels deu trams amb més risc d’accidentalitat de vehicles pesants també s’hi ha inclòs tres trams de l’AP-7.

stats