Mobilitat

Barcelona tallarà la drecera de Montjuïc per als cotxes

Una prova pilot prohibirà la circulació en tres punts de la muntanya per expulsar-ne el trànsit de pas

4 min
Una parella amb un cotxet passejant per Montjuïc amb el trànsit tallat

BarcelonaAlguna cosa es comença a moure a la muntanya de Montjuïc de Barcelona. Després d'anys de debat i de redaccions de plans urbanístics, la ciutat preveu començar a desplegar mesures per donar un ús més ciutadà al seu gran pulmó verd. I el primer que es vol atacar és el trànsit de pas: els milers de cotxes que creuen cada dia la muntanya per estalviar-se temps i congestió, però que no es dirigeixen a cap dels equipaments de la zona. Ja fa temps que el govern municipal estudia la manera de posar fi a aquesta funció de by-pass de Montjuïc per als cotxes que volen evitar la ronda o la Gran Via i ara té previst desplegar una prova pilot, amb tres talls de trànsit, que busquen impedir que s'utilitzi la muntanya com a drecera.

El pla, que aquests dies s'està explicant als veïns dels barris de l'entorn de la muntanya, preveu que entre les set del matí i les set del vespre la circulació quedi restringida a busos, taxis, serveis i bicicletes a l'avinguda Miramar, des d'on hi ha l'Hotel Miramar fins al punt en què l'avinguda es troba amb la carretera de Montjuïc; al passeig Olímpic en el tram de l'estadi i als carrers Jocs del 92 i Segura, al costat de l'INEFC. L'objectiu de la mesura és treure cotxes de la muntanya, redescoberta per molts barcelonins durant la pandèmia, i se centra especialment en els que la creuen a més velocitat perquè la fan servir només per evitar altres recorreguts. Un estudi del consistori va comptabilitzar que, en dia laborable, el trànsit de pas representa el 38% del total de vehicles que circulen per Montjuïc, mentre que els caps de setmana, el percentatge baixa fins al 12%.

El govern municipal entén que aquesta actuació seria només un "primer pas", una mena de missatge cap als conductors per deixar clar que Montjuïc és un parc i no un circuit de trànsit, tal com va exposar el regidor del districte de Sants-Montjuïc, Marc Serra, en l'últim consell de bari del Poble-sec, on va explicar que no sempre podran tenir Guàrdia Urbana controlant que es respecta la nova restricció, però que la idea és aprofitar que ara es renova tota la senyalització de la muntanya per començar a deixar clar el canvi circulatori.

La senyalització és un altre dels objectius marcats com a fonamental en el pla d'actuació que es vol desplegar a la muntanya fins al 2029, una reivindicació dels equipaments culturals que denuncien que molts usuaris tenen problemes per arribar-hi -la gran majoria de les cerques a Google sobre la Fundació Miró es fan a menys de 200 metres de la porta del museu-. La previsió, en el cas dels senyals, és començar els canvis aquesta mateixa tardor, i les modificacions circulatòries s'espera que puguin ser una realitat a principis de desembre. Ja s'han fet fitxes pensades per a cadascun dels espais de la muntanya per exposar les alternatives circulatòries quan hi hagi els talls.

El govern municipal, però, assegura que encara està obert a canvis que puguin sorgir del debat amb els veïns i en el marc del consell del parc, que es reuneix per parlar-ne el 15 de novembre. I el responsable del pla, Xavier Martín, va afegir durant el debat del consell de barri que es reserven el dret de fer un "pas enrere" si es veu que la mesura no funciona, i també que la regulació no s'aplicarà quan hi hagi esdeveniments especials a la muntanya, com els grans salons al recinte de la Fira.

Una de les propostes que els veïns del Poble-sec ja han posat sobre la taula és que hi pugui haver algun distintiu que els acrediti com a veïns i els permeti continuar creuant la muntanya cap a la zona de la Marina. "No té sentit que per anar a la Zona Franca des del Poble-sec no puguem passar per Montjuïc", defensa Sergi Gàzquez, president de l'Associació de Veïns del Poble-sec. El regidor del districte sí que es va obrir a plantejar excepcions d'aquest tipus, enfocades, per exemple a les famílies que porten la canalla a les escoles de la muntanya i que en dies de pluja solen utilitzar més el vehicle privat per fer els trajectes.

Telefèric i funicular

L'altra reivindicació, assumida al 100% pel govern, és la necessitat de millorar el transport públic. Un punt que, segons Gàzquez, hauria de ser previ a la restricció, però que l'Ajuntament apunta que ja ha començat a fer, amb el desplaçament d'algunes parades d'autobús, i que vol reivindicar com la inclusió del telefèric de Montjuïc en la tarifa integrada o la prolongació del funicular fins al castell de Montjuïc. Però res d'això no passarà a curt termini, tot i que el regidor insisteix que els fons europeus són una bona "oportunitat" per rellançar projectes com la prolongació del funicular.

Més reptes que es plantegen de cara a futur són repensar el gran espai destinat a circuit de pràctiques de conducció al Sot del Migdia, que té concessió fins al 2027 i que es podria redimensionar, o millorar la infraestructura ciclista i les connexions a peu i en bicicleta. El pla que ara es comença a desplegar és el resultat d'un procés participatiu, engegat el 2018, que ja es va fer sobre un planejament urbanístic anterior, la modificació del Pla General Metropolità (MPGM) aprovada el 2014, que fins ara no s'havia traduït en canvis. Les prohibicions de trànsit a Montjuïc durant els caps de setmana de restriccions pandèmiques ja van ser una primera prova per a les limitacions de mobilitat que ara es volen desplegar.

stats