Mobilitat

Un descarrilament al Garraf atura la majoria de trens entre Tarragona i Barcelona

Els usuaris han d'agafar l'autocar que connecta Castelldefels i Vilanova per continuar el viatge en tren

3 min
El tren Talgo València-Barcelona sense passatgers que ha descarrilat a l'estació de Sitges.

BarcelonaMatí caòtic als trens catalans. El descarrilament d'un Talgo que feia el recorregut València-Barcelona a l'estació de Sitges ha paralitzat la circulació ferroviària entre el Garraf i Vilanova i la Geltrú. A conseqüència d'aquesta avaria, també han quedat alterades les línies que connecten Tarragona i Barcelona. El tren anava sense passatgers i ha patit "una sortida d'eixos" pocs minuts abans de les 10 hores que ha afectat les dues vies i ha aturat el funcionament normal d'una quarantena de trens. Les línies afectades són la R2 Sud, la R13, la R14, la R15, la R16 i la R17 i els trens de Llarga Distància que circulen per via convencional. Afortunadament, en el moment de l'accident només hi havia dos maquinistes a bord del tren, que han resultat il·lesos.

L'afectació a Sitges, que coincideix amb l'últim dia del pont d'agost i de la qual es desconeixen les causes, es dona en ambdós sentits, tant en direcció a Tarragona com a Barcelona. Per tant, una llarga llista de ciutats turístiques i amb platja, que els estius són un pol d'atracció de visitants, han quedat sense servei ferroviari des de primera hora del matí. I les expectatives que es pugui recuperar aquest mateix dimarts són baixes.

Tècnics de Renfe han pogut retirar el tren Talgo i ara el personal d'Adif treballarà tota la nit per reparar la via. Fonts coneixedores del cas expliquen a l'ARA que es podria obrir la circulació per una de les vies en les pròximes hores, amb limitacions en el nombre de combois, però l'altra podria romandre inhabilitada entre 24 i 48 hores més.

A les 12 hores, gairebé dues hores després de l'incident i amb desenes de passatgers queixant-se a les xarxes socials, Renfe ha anunciat l'habilitació d'un servei alternatiu per carretera que connecta Sitges i Vilanova. En total, deia en un comunicat, l'operador posarà 14 autocars per fer aquest recorregut que, fins que el servei es restableixi, és l'única manera de viatjar amb un tren de Rodalies des de Barcelona fins a Tarragona, o a qualsevol de les estacions compreses entre aquests dos punts, i viceversa. Aquest servei alternatiu per carretera connecta les estacions de Sitges, on s'ha produït l'incident, i Vilanova, a partir de la qual els trens van recuperant el servei progressivament.

"És una vergonya"

Renfe no ha proporcionat xifres de passatgers afectats pel descarrilament, però ateses les llargues cues per pujar als autocars, tot indica que el volum era molt superior a l’oferta de vehicles. Per combatre la calor, la Creu Roja ha hagut de repartir ampolles d’aigua. Més enllà de l’incident i la calor, però, els afectats compartien una mateixa crítica: la comunicació per part dels operadors va ser deficient i la resposta, massa lenta. "És una vergonya. Han passat gairebé dues hores des de la incidència quan s'han dignat a publicar els primers missatges a les xarxes. La gent que ens havíem quedat penjats no sabíem què estava passant", explica a l'ARA un usuari que esperava el tren a Castelldefels.

Centenars de passatgers esperant l'autocar a Vilanova, aquest dimarts.

C.A., veïna de Barcelona, tenia previst arribar una mica abans de les 11 hores a Tarragona amb l'R15, però inesperadament el tren s'ha aturat a prop de l'estació del Prat. Per megafonia, se'ls ha informat d'una incidència a Gavà que podria allargar-se. En els següents 15 minuts no han rebut informació de cap mena, tampoc a l'apli o al Twitter de Renfe. "Res, fins que el maquinista ha passat vagó per vagó per informar-nos que havíem de recular a l'estació del Prat i que estàvem sense servei fins a nou avís. En altres paraules, que ens espaviléssim", explica la usuària. Afortunadament, afegeix, ha pogut tornar a Barcelona amb la L9 Sud de metro. "Sort que hem parat al Prat, que està ben comunicat", es consola.

Com puc arribar a Altafulla des de Sants?

Si una persona ha de sortir des de l'estació de Sants, a Barcelona, i ha d'arribar a Calafell, Altafulla o L'Ampolla, primer haurà d'agafar un tren que arribi fins a Castelldefels o Sitges; fer transbord amb l'autocar habilitat fins a l'estació de Vilanova i, un cop allà, agafar un tren fins a L'Ampolla. Els horaris, però, estan completament alterats i hi ha demores previstes d'entre 45 minuts i una hora.

Els passatgers que viatgen cap al Garraf poden arribar amb tren al seu destí i als dels trens Intercity del corredor mediterrani, Renfe els ofereix fer-ho als trens de llarga distància que utilitzen la línia d'alta velocitat Camp de Tarragona-Barcelona.

Contratemps a l'AVE, també

Mentre Renfe intentava proposar una solució als viatgers afectats pel descarrilament, Adif patia un segon problema: una avaria en el canvi d'agulles de la línia de l'AVE a Gelida ha aturat durant més d'una hora la circulació de l'alta velocitat entre Sant Vicenç de Calders i Vilafranca del Penedès. La incidència s'ha produït cap a les 12.20 h i s'ha solucionat cap a les 13.30h. L'administrador de les vies ferroviàries no ha concretat el nombre de trens i de passatgers que s'han vist afectats.

stats