Infraestructures

Ferrocarrils canvia 6.500 travesses de via per adaptar-se a l'escalfament global

L'actuació, en diferents parts de la línia Llobregat-Anoia, pretén evitar la dilatació dels elements per les altes temperatures

2 min
FGC inicia el Pla d'Adaptació al Canvi Climàtic substituint travesses a la Línia Llobregat-Anoia.

BarcelonaAmb la substitució de 6.500 travesses de la línia Llobregat-Anoia per unes d'especials que eviten la dilatació dels carrils en èpoques d'altes temperatures, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha presentat aquest dissabte el Pla d'Adaptació al Canvi Climàtic. El pla es va anunciar el 2021 i significa una inversió total de 36 milions d'euros entre l'any passat i el 2026. El president de Ferrocarrils, Toni Segarra, ha declarat que "el canvi climàtic és una realitat que cal afrontar" i que el pla presentat és "una eina de planificació estratègia per adaptar les infraestructures a l'emergència climàtica".

La primera actuació del pla consisteix en la substitució de 6.500 travesses que eren al final de la seva vida útil per unes de més resilients en diferents parts del traçat entre Manresa i Olesa de Montserrat de la línia Llobregat-Anoia. Amb la incorporació de tacons de formigó a la zona de contacte amb el carril s'aporta resistència lateral a la via per evitar dilatacions.

Les travesses adaptades al costat de les substituïdes a la línia Llobregat-Anoia.
La posada en marxa del Pla d'Adaptació al Canvi Climàtic a les obres de la línia Llobregat-Anoia .

Aquest és un risc habitual durant episodis d'altes temperatures i en les temporades en què hi ha un elevat contrast tèrmic entre el dia i la nit. A més, s'associa a les vies d'amplada estreta, com la línia Llobregat-Anoia. Així, les travesses amb tacons s'instal·laran en deu revolts del tram entre Manresa i Olesa de Montserrat. Segons ha assenyalat Segarra, els revolts són la part més vulnerable en aquestes afectacions de la via, i el de Manresa a Olesa de Montserrat és un dels trams de FGC més afectats per episodis de temperatures extremes.

La resta de travesses substituïdes al final de la seva vida útil es canviaran per travesses estàndard. La renovació s'ha fet coincidir aquest cap de setmana i el vinent amb el tall del servei ferroviari per obres de manteniment en cinc túnels i ponts del mateix tram. Hi ha servei de bus substitutori per donar servei als trams afectats.

Altres actuacions del pla

A part de l'acció iniciada aquest cap de setmana, per reforçar la resistència lateral de les vies, FGC es planteja pintar carrils de color blanc per reduir l'absorció de la calor o aplicar resina al balast per aportar més robustesa al conjunt de la plataforma viària. El pla d'adaptació al canvi climàtic, a més, preveu mesures per episodis de pluges intenses, ratxes de vent fort, glaçades o sequera. La majoria estan relacionades amb un bon manteniment de les vies, com fer control de l'arbrat amb risc de caiguda sobre el traçat.

stats