Mobilitat

Quan es podran adquirir els nous abonaments gratuïts de Renfe?

El consell de ministres aprova la mesura i el BOE publica la lletra petita de l'acord

3 min
Un tren de rodalies de Renfe ple a vessar

BarcelonaEl consell de ministres ha donat llum verda aquest dilluns al reial decret que articula les mesures d'ajuda als ciutadans amb descomptes al transport públic i que inclou la gratuïtat d'alguns trens de Renfe, entre els quals hi ha tots els bitllets propis de Rodalies de Catalunya. El Butlletí Oficial de l'Estat, el BOE, també ha publicat el contingut de la nova norma –que tindrà una durada de quatre mesos–, fet que en permet conèixer la lletra petita. L'ARA intenta resoldre amb set preguntes amb resposta com canviarà la manera de viatjar aquesta tardor.

Quan es podran adquirir els nous abonaments?

Els nous abonaments recurrents estaran disponibles a partir del 24 d'agost. L'1 de setembre Renfe suspendrà la venda de tots els títols multiviatge i els abonaments habituals durant quatre mesos, el temps que dura la gratuïtat, i el sistema funcionarà amb abonaments especials per a cada nucli de Rodalies. Catalunya també tindrà, per tant, un bitllet recurrent especial gratuït per als trens de Rodalies.

Només quedaran a la venda i sense canvis en la tarifa actual els bitllets d'un sol viatge o bé els d'anada i tornada puntuals.

No s'haurà de pagar res?

El sistema funcionarà amb un sistema de dipòsit o fiança. Tal com va avisar Pedro Sánchez, el reial decret recull que la gratuïtat és per als títols multiviatge amb trajectes il·limitats entre qualsevol origen i destí i sempre entre l'1 de setembre i el 31 de desembre d'aquest any. Per adquirir aquest nou bitllet, però, els usuaris hauran de fer un pagament previ en concepte de fiança de 10 euros que es retornarà al final d'aquests quatre mesos, sempre que es verifiqui que el passatger ha fet un mínim de 16 viatges durant el període de gratuïtat.

Passarà el mateix amb els serveis de mitjana distància, però en aquest cas el dipòsit serà de 20 euros.

Què passa si es combinen trajectes de Rodalies amb altres transports com el bus o el metro?

Malgrat que la gratuïtat no afecta la resta dels títols integrats a Catalunya, la mesura pot beneficiar un gran nombre de passatgers que podrien decidir canviar i passar del seu títol habitual, de l'ATM, al títol propi de Renfe que ara serà gratuït. Així, els usuaris que normalment compraven T-Usuals o T-Casuals per moure's amb Rodalies ara podran passar-se al Bonotren de Renfe, que serà el gratuït, i comprar només bitllets d'una zona (més barats) per desplaçar-se per dins de la ciutat. A tall d'exemple, una persona que viu a Mataró però treballa cada dia a Barcelona i té un bitllet de T-Casual (l'antiga T-10) s'estalviarà els 30,50 euros d'aquest abonament, però en canvi haurà de pagar els 11,35 euros de l'abonament d'una zona si es vol moure per dins de la ciutat amb altres transports.

Quins altres descomptes estableix la mesura?

Els serveis d'Avant OSP oferiran una rebaixa del 50% als passatgers que l'utilitzin regularment amb abonaments multiviatge (Targeta Plus, Targeta Plus 10 o Targeta Plus 10-45). Les persones que hagin comprat l'abonament abans podran demanar el bescanvi per aprofitar el descompte a través dels canals de postvenda.

També es rebaixaran a la meitat fins a 13 trajectes d'alta velocitat (AVE) en els quals el temps de recorregut no supera els 100 minuts. Aquests descomptes, però, afecten bàsicament rutes internes de Castella i Lleó, les connexions amb Madrid des de Palència, Zamora i Burgos i altres trajectes a Valladolid i Saragossa.

Quin impacte econòmic tindrà aquesta mesura?

El ministeri de Transports destinarà més de 201 milions d'euros a compensar els descomptes aplicats. Els diners sortiran d'un crèdit extraordinari i es donaran a Renfe en concepte d'ingressos al final del període dels descomptes, el 31 de desembre.

Com afectarà el sistema de transport català?

Més enllà de la gratuïtat per als usuaris dels trajectes de Rodalies, el traspassament de passatgers d'un operador a l'altre com a efecte de la bonificació podria acabar generant un forat als comptes de l'ATM que les administracions catalanes ja estimen entre els 45 i els 50 milions d'euros. El govern espanyol preveu compensacions, però sempre que les comunitats autònomes s'avinguin a rebaixar també els seus títols integrats multimodals que també permeten accedir a Renfe, fet que la Generalitat ja va dir que no faria.

Per què ha decidit el govern espanyol oferir ara bitllets gratis a Renfe?

L'executiu de Pedro Sánchez assegura que la mesura s'emmarca dins el pla nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials derivades de la guerra a Ucraïna, és a dir, a l'augment dels preus. Alhora, remarquen que la mesura també pretén fomentar el transport públic en detriment del vehicle privat i contribuir així a la descarbonització i la dependència energètica.

stats