Mobilitat

El tren de FGC que connectarà amb les dues terminals del Prat arribarà a finals del 2026

Illa presenta el primer comboi que ha de reduir el temps de trajecte i els canvis de transport entre Barcelona i l'aeroport

El president de la Generalitat, Salvador Illa, durant la presentació del primer tren de l'R-Aeroport a Santa Perpètua de Mogoda.
G.G.G. / A.D.S.
24/10/2025
4 min

BarcelonaEntre les múltiples assignatures pendents en infraestructures catalanes hi ha la de poder arribar més de pressa i còmodament a l'aeroport en transport públic. Concretament, amb un tren llançadora que connecti Barcelona i les dues terminals del Prat. Aquest divendres el president de la Generalitat, Salvador Illa, ha encapçalat la presentació del primer dels deu trens elèctrics –que són nous de trinca– encarregats a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i a l'empresa Alstom. Els combois, verds i blancs, formaran part de la futura R-Aeroport (RA), que es preveu que entri en funcionament el 2026 –com a màxim a principis del 2027–, i han de resoldre aquest problema.

Els trens compten amb pantalles connectades amb la informació dels vols, espai per a maletes i bicis, i són accessibles per a persones amb mobilitat reduïda i problemes auditius. Els combois disposen de 202 seients i una capacitat total de 656 viatgers, i el servei tindrà una freqüència de pas cada 15 minuts i una durada d'uns 20 minuts. Aquest tren connectarà set estacions –Sant Andreu, La Sagrera, Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge i El Prat– amb les dues terminals de l'aeròdrom. Actualment, els trens de Renfe arriben fins a la T2, i la L9 del metro fins a la T1 i la T2.

Interior del primer tren de la R-Aeroport a Santa Perpètua de Mogoda.

"És necessari una Catalunya més connectada internament i amb la resta del món. Un aeroport més eficient cal que estigui ben connectat a la xarxa de transport públic del país: amb Rodalies, amb metro, amb l'autobús i, pròximament, a finals del 2026, amb FGC", ha afirmat Illa des de la fàbrica d'Alstom a Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental).

En aquest sentit, el president ha subratllat que aquest nou servei garantirà un accés "més fàcil, ràpid i fiable" a l'aeroport. FGC ha invertit un total de 177 milions d'euros en aquest projecte, 107 dels quals pertanyen al disseny, fabricació i posada en marxa dels nous vehicles i 70 per a les tasques de manteniment durant 15 anys.

L'empresa Alstom ja va presentar el model de trens fa tot just un any en el marc del saló de mobilitat Tomorrow Mobility. El president d'Alstom Espanya i Portugal, Leopoldo Maestu, ha comparat l'arribada d'aquest servei a Barcelona amb els que ja estan operatius en grans ciutats europees com el Leonardo Express a Roma o l'Sprinter a Amsterdam; tots dos serveis consolidats i amb un trajecte de mitjana entre el centre de l'urbs i l'aeroport de només 30 minuts.

Sortida del primer tren de la R-Aeroport de la fàbrica d'Alstom a Santa Perpètua de Mogoda.

Al mes d'abril van començar les obres del taller on Alstom farà el manteniment dels trens durant els pròxims 15 anys, i aquest divendres han començat les proves de validació d'aquest primer tren a les instal·lacions de Santa Perpètua de Mogoda. És l'última fase de les proves que es fan a la fàbrica abans d'iniciar-les sobre la infraestructura d'Adif. El president Illa també ha concretat que FGC contractarà 70 nous maquinistes per executar el servei. A l'acte també hi han assistit l'alcaldessa del municipi, Isabel García; la consellera de Territori, Habitatge i Transició Energètica de la Generalitat, Sílvia Paneque, i el president de FGC, Carles Ruiz.

Un retard rere l'altre

La història d'aquest servei es remunta a l'any 2017, quan Josep Rull, aleshores conseller de Territori i Sostenibilitat, va avisar el ministeri de Foment –en mans del govern del PP de Mariano Rajoy– que seria FGC qui operaria la nova línia de tren entre Barcelona i l'aeroport, i no Renfe. Ho va fer com a resposta als continus retards en les obres i adduint les competències del Govern per escollir el millor operador. Ara bé, un any més tard, un cop la tuneladora d’Adif va acabar de fer el forat que connecta la capital catalana amb l’estació de la T1, va esclatar un conflicte entre tots dos operadors per la gestió de la infraestructura.

Mentre l'executiu català mantenia la promesa que havia fet Rull un any abans, des de Madrid asseguraven que encara no s'havia pres la decisió final en favor de Renfe, i el pols entre les dues companyies va afectar el calendari i la presa de decisions. Tot i l'estira-i-arronsa, el govern espanyol va donar llum verda el 2020 a la licitació de l'enllaç del ramal entre la línia Barcelona - Tarragona cap a les terminals T2 i T1 i FGC va començar els tràmits per licitar els nous trens de la R-Aeroport. Renfe, però, insistia que no quedava clar qui gestionaria el servei i mantenia que la millor opció era que ho fes l'operadora espanyola, ja que el tren circularà per una de les seves línies de Rodalies.

A banda de l'enfrontament entre FGC i Renfe, les obres de la infraestructura a càrrec d'Adif avançaven més lent del previst; una pedra més a la sabata del calendari que marcava l'inici del servei el 2024. Tot i els múltiples retards i la pugna entre empreses, Govern i FGC van seguir treballant per posar en marxa la línia i, amb l'anunci d'aquest divendres, sembla que per fi s'encara la recta final.

stats