Mor Maria Antònia Canals, referent en l'ensenyament de les matemàtiques

Va ser cofundadora de l'Associació de Mestres Rosa Sensat i introductora del mètode Montessori a Catalunya

ARA
2 min
Maria Antònia Canals, professora de matemàtiques

BarcelonaAquest divendres, dia 29 d'abril, va morir a Girona Maria Antònia Canals, la gran referent de l'ensenyament de les matemàtiques i cofundadora de l'Associació de Mestres Rosa Sensat. Canals, nascuda a Barcelona l'any 1930, està considerada una figura clau de la renovació pedagògica i va ser una de les persones que va introduir el mètode Montessori a Catalunya. Es va llicenciar en magisteri l'any 1950 i en ciències exactes per la Universitat de Barcelona l'any 1953. Va ser autora de nombroses publicacions sobre les matemàtiques. Tot i que es va jubilar l'any 2001, va seguir treballant dirigint el Gabinet de Materials i de Recerca per a la Matemàtica a l'Escola (Gamar), que va fundar l'any 2002 a la Universitat de Girona.

A més del reconeixement entre els professionals de l'ensenyament, Canals també gaudia d'una gran quantitat de premis i distincions, entre els quals la Creu de Sant Jordi (2006). També té la Medalla al Mèrit en el Treball (1986), la Insígnia d'Or de la Universitat de Vic o la Medalla d'Honor de la Ciutat de Barcelona (2009).

La notícia de la seva mort la va donar ahir l'Associació de Mestres Rosa Sensat, que va destacar "el seu mestratge, la seva passió per les matemàtiques i la seva estimació als infants". El missatge es va omplir de seguida dels comentaris de diferents professors lloant la seva tasca. L'Associació de Mestres Rosa Sensat recorda a la seva pàgina web un fragment de Canals que reproduïa el llibre Tres professors de matemàtiques, escrit per Claudi Alsina Català, Anton Aubanell Pou i Carme Burgués Flamarich:

“Als nens i nenes

FES: experimenta, manipula, toca, mira, dibuixa allò que passa i que sovint en diem problema, construeix.

FIXA’T: observa què passa, què ha passat, què ha canviat, com és, què fa, posa-hi molta atenció.

PENSA: compara, endevina, relaciona, fes-te preguntes, busca explicacions…

ADONA’T de si has descobert alguna cosa que no sabies abans.

MERAVELLA’T de cada nova descoberta que fas, perquè és la teva descoberta.

EXPLICA-LA ALS ALTRES, digues què has fet, què creus que ha passat o què has descobert, respon a les preguntes dels altres i escolta’ls.

COMPROVA amb instruments si torna a passar el mateix, si és veritat.

ESCRIU-HO amb llenguatge verbal, amb un dibuix, amb llenguatge matemàtic.

INVENTA alguna cosa semblant o nova"

stats