Educació
Societat 03/07/2022

"La nau d'Odisseu em recorda el meu viatge amb pastera": llegir Homer per fomentar la integració de menors migrants

La UAB acull una acció d'innovació educativa emmarcada en el projecte REFUGE-ED

3 min
Joves migrants participant en la tertúlia literària d'un fragment de l''Odissea' a la UAB

BarcelonaEn una aula de la Universitat Autònoma de Barcelona, una quinzena de nois seuen en rotllana per comentar l'Odissea, d'Homer. Malgrat la vergonya inicial d'haver de trencar el gel, en Sadik es llança: "La nau d'Odisseu em recorda el meu viatge, la pastera en la qual vaig creuar el mar i la tristesa que sentíem", diu. L'enterrament del difunt Elpènor "també em fa pensar en una persona que vam perdre al mar", afegeix.

La intervenció d'en Sadik reflecteix l'experiència de la majoria dels presents a l'aula. Són nois que tenen entre 16 i 18 anys –tot i que també n'hi ha algun de més jove–, que han deixat enrere el seu país, sols, i que ara viuen en un centre d'acollida de primera emergència de menors de Tarragona. Com a màxim, fa sis mesos que hi han arribat, i molts d'ells (al trobar-se als llimbs dels 16 anys) no estan escolaritzats. Tots, però, tenen moltes ganes de formar-se i han decidit participar en una tertúlia literària i dialògica entorn del poema èpic d'Homer.

La conversa és una actuació d'innovació educativa emmarcada dins del projecte REFUGE-ED, coordinat per la professora del departament de sociologia de la UAB i investigadora del GEDIME-CER Migracions Teresa Sordé. "És una acció pilot avalada per la comunitat científica internacional. Els joves tindran un aprenentatge instrumental, però també millorarà el seu benestar i convivència", explica Sordé. "Els permet tractar temes sobre els quals no parlarien sense l'excusa del text", afegeix. De fet, l'actuació l'han triada, d'entre diferents propostes, els formadors i els alumnes del centre, en un procés conjunt amb el personal de recerca implicat en el projecte per detectar quines són les seves necessitats. En aquest cas, la voluntat de comptar amb una bona educació. "Aquests nois han passat per aquest periple per buscar més oportunitats. Tots tenen clar que les oportunitats passen per la formació", assegura la coordinadora. Com ells mateixos reconeixen, volen treballar de mecànics, informàtics, educadors o professors d'educació física. "No han travessat el Mediterrani per venir a fer qualsevol feina. Volen el màxim i tenen el dret a fer-ho", emfatitza Sordé.

Experiències compartides

L'acció escollida, doncs, ha sigut la tertúlia al voltant de l'Odissea, l'èpica d'Homer que narra les aventures d'Odisseu durant el llarg viatge des de Troia fins a casa seva, Ítaca, on viuen la dona i el fill. "La literatura clàssica universal tracta temes que ens apel·len com a humans. Qualsevol persona pot connectar-hi. A més, són llibres que tenen un alt reconeixement social i cultural, i això permet trencar l'estereotip que només la gent culta llegeix aquest tipus d’obres", apunta la coordinadora del projecte. Els participants han hagut de llegir un fragment de l'Odissea, entendre'l i preparar-lo. I d'aquest fragment, triar un paràgraf per compartir amb els seus companys i explicar per què l'han seleccionat. "Quan llegim un text per compartir-lo, el llegim d'una altra manera. Això facilita sedimentar molt més l'aprenentatge", subratlla la coordinadora del projecte. L'actuació pilot permet, a la vegada, formar els educadors del centre, que seran els encarregats de moderar i conduir la tertúlia en el dia a dia.

Malgrat la timidesa i en alguns casos la barrera lingüística, els nois –i les formadores del centre– contribueixen temptativament al debat, establint paral·lelismes entre les seves històries i les narrades en el dotzè cant de l'èpica grega. Els nois es poden veure reflectits en el llarg viatge del protagonista –una odissea en si mateixa–, el desig d'arribar a Ítaca i la incertesa de saber si ho aconseguiran, les temptacions que els protagonistes han d'evitar o la necessitat d'ajudar-se els uns als altres. "Hi ha amics bons i amics no tan bons. Has de triar la bona companyia", diu en Mamadou. "Quan detecto que tinc un amic que em vol portar pel mal camí, decideixo no fer-li cas. Tinc les idees clares, com Odisseu", afegeix en Salif. "Parla de la mort i de perdre els companys durant el trajecte. Un amic meu també va morir en un accident", pronuncia en Mohamed. Com evidencia el comentari del jove, el text fins i tot els impulsa a parlar de la mort i com s'afronta en les diferents cultures. "Hi ha llocs on la mort és una cosa feliç. Al Marroc, a Mali o al Senegal, tots enterren els morts. I en alguns països posen el que més els agrada a la tomba", explica una de les formadores del centre, l'Alícia. "Tot el dia pensem en els nostres companys", apunta en Mamadou. "Ens proposem arribar a un lloc, i si el camí no és compartit, si hi arribo sol, és més dolorós. Ells no tenen la seva família a prop, i s'ajuden molt entre ells. Volen arribar a un objectiu final tot junts, com els germans", assegura l'Emilia, moderadora del debat. "En l'Odissea hi trobem sensacions, emocions i experiències molt compartides. Tots ens hi sentim reconeguts, i els nois, també", conclou la coordinadora de REFUGE-ED.

Estudiants de la UAB i joves migrats sols participen en una experiència de mentoria social

Aquest curs 2021-2022 la secretaria d’Infància, Adolescència i Joventut de la Generalitat de Catalunya i la Fundació Autònoma Solidària de la UAB han iniciat la prova pilot Entre Joves. En el marc del projecte s'han establert 13 parelles de mentoria entre estudiants de la universitat i joves migrats atesos a la direcció general d’Atenció a la Infància i a l’Adolescència i que actualment viuen i estudien o treballen en municipis pròxims a la UAB. Tant els estudiants universitaris com els joves participants tenen una edat compresa entre els 18 i els 25 anys, fet que distingeix aquesta mentoria respecte d’altres propostes similars i facilita la relació entre iguals i la creació de vincles i de referències positives a través d’activitats per parelles i conjuntes.

stats