El pàrquing dels horrors

La gestió irregular de l’aparcament del centre comercial de la Vila Olímpica provoca denúncies, amenaces i fins i tot un atropellament

7 min
Entrada del pàrquing del centre comercial 'La Vila'.

BarcelonaDos homes cridaven i corrien cap a ella. Un ja el tenia pràcticament a sobre i l’altre estava més lluny perquè havia anat a buscar un bat de beisbol. La Sònia (nom fictici) estava molt nerviosa. Va validar el tiquet de l’aparcament que tenia preparat i la tanca es va començar a obrir. Però no va anar prou de pressa: el primer dels nois va arribar abans que la tanca s’aixequés del tot i es va situar davant del vehicle per impedir-li el pas. Ella, però, va mantenir el pla previst i va pitjar el gas. Va envestir el primer dels atacants, que va volar per sobre del cotxe. El seu acompanyant, que circulava darrere d’ella amb un altre vehicle, tampoc no va dubtar i va accelerar en una perillosa maniobra per sortir de l’aparcament. Quan per fi van ser fora del pàrquing del centre comercial van aparcar els dos cotxes i van trucar els Mossos. Mentrestant, els treballadors s’afanyaven a avisar la Guàrdia Urbana per denunciar l’atropellament. Aquella reacció li va costar a la Sònia que els Mossos la retinguessin a les Corts i alguns diaris digitals van reproduir la notícia: “Deu 4.000 euros i es fuga atropellant el vigilant a Barcelona”. El judici per l’atropellament encara no s’ha celebrat, com tampoc s’ha resolt la denúncia per coaccions i amenaces que ella va interposar. 

Aquest episodi digne d’una pel·lícula d’acció va passar fa deu mesos i semblava un fet aïllat provocat per un deute puntual, però en realitat amagava una situació dantesca que fins ara havia quedat silenciada: l’empresari que gestiona el pàrquing del Centre Comercial La Vila, a la Vila Olímpica, ho fa sense permís de la propietat i acumula denúncies de diferents clients a qui no els deixa treure els vehicles si no paguen sumes desorbitades. A l'aparcament hi han quedat atrapats alguns cotxes de compravenda, motos de lloguer per a turistes i, per si encara faltés color en aquesta història, 350 cotxes d’alta gamma entre els quals es poden comptar desenes de Ferraris. 

Un traspàs dubtós

El 31 de desembre del 2020, dos mesos abans de l’espectacular atropellament, va caducar la concessió a l’empresa Merpro S.L., que havia gestionat l’aparcament des que el centre comercial va obrir les portes, ara fa 30 anys. El responsable d’aquesta empresa, Jacinto Díaz Sánchez, devia diners als propietaris del centre comercial (que pertany a l’Estat) i pesava sobre ell una sentència que l’obligava a abandonar l’aparcament. Lluny de rendir-se, Jacinto Díaz tenia un pla: mesos enrere ja havia notificat a la propietat que subrogava l’explotació de l’aparcament a Falcar Ibérica, una empresa que gestiona un amic seu, Manuel Sánchez. Aquest traspàs de la gestió de l’aparcament només el reconeixen aquests dos empresaris que sostenen que es va produir “dins el termini i en la forma escaient”. Avui dia, Jacinto Díaz segueix cobrant el tiquets de l’aparcament com fa 30 anys, però ara, en lloc de fer-ho des de la seva empresa, ho fa com assalariat de Falcar Ibérica.      

Un cotxe fugint del pàrking de Vila Olímpica

Deu mesos després d’aquesta situació, que està judicialitzada, el dia a dia del centre comercial s’ha tornat insostenible: pèrdua de clients, denúncies creuades, amenaces, coaccions i discussions diàries. “Estem desesperats, aquesta situació està ensorrant el centre comercial”, lamenta una botiguera que prefereix mantenir-se a l’anonimat. 

El Centre Comercial La Vila està gestionat per Olympic Moll, una filial de Mercasa, que és una empresa pública que depèn de l’administració de l’Estat. Jacinto Díaz assegura a l’ARA que Olympic Moll li deu 92.000 euros tot i que encara no ho ha denunciat a la justícia. Segons argumenta, és per aquest deute d’Olympic Moll que va deixar de pagar la quota que ha d’abonar cada mes per explotar l’aparcament, que és d’uns 17.000 euros. Sigui com sigui, Olympic Moll va denunciar l’impagament i es va ordenar el desallotjament amb data 3 de maig del 2021, però finalment no es va executar. I tal dia farà un any. Mentrestant, és Falcar Ibérica qui gestiona el negoci i qui paga, segons les factures a les quals ha tingut accés el diari ARA, la quota mensual de 17.000 euros a Olympic Moll. 

Els clients que surten més malparats d’aquesta situació són els botiguers que tenen locals al centre comercial i que usen l’aparcament no només per deixar-hi el cotxe amb el qual venen a treballar sinó també per guardar-hi els vehicles que tenen per llogar o per vendre. Aquest és el cas de la Sònia, que es dedicava a la compravenda de cotxes, i també el de la Natàlia Otero, que es dedica al lloguer de bicicletes i motos per a turistes: “Tenim allà dins 20 motos de lloguer i 40 bicicletes que no podem treure si no li paguem els 27.532 euros que ens demana”, lamenta. A la denúncia que el seu soci, Oscar Anso, va posar davant dels Mossos, explica que la direcció del centre comercial els va dir que la concessió de l’aparcament ja no era de Díaz Sánchez des del mes de gener i que, a partir d’aquest mes, havien de pagar la quota del pàrquing a les oficines del centre. Anso també denuncia que al juny va intentar treure una de les bicicletes però que l’home li ho va impedir: “Tu d’aquí no treus res”, li va dir, i li va exigir diners. Segons la denúncia, va arribar a amenaçar-lo: “Et trauré el fetge. No veuràs créixer el teu fill”. La sentència, però, va ser absolutòria perquè les acusacions no es podien provar. La Natàlia i l’Òscar esperen que finalment es faci fora Jacinto Díaz per recuperar els vehicles.   

La Sònia, en canvi, va aconseguir treure tots els cotxes que tenia dins; això sí, va necessitar tota la seva família i l’ajuda dels Mossos. La Sònia havia pagat ja els 4.700 euros que Jacinto Díaz li reclamava, però l’home, segons la denúncia a la qual el diari ARA ha tingut accés, li va dir que el deute era superior i li va demanar més diners si volia recuperar els cinc cotxes que hi havia dins. Ella s’hi va negar i va anar a l’aparcament acompanyada de quatre familiars i cada un d’ells es va posar al volant d’un dels vehicles. Com que l’home no els deixava sortir, van trucar els Mossos, que van acabar obrint la tanca perquè poguessin marxar. 

Una situació similar va viure R.G., de l’empresa Dollar Spain, que es dedicava al lloguer i venda de cotxes de luxe. Quan va intentar retirar un cotxe perquè tenia un comprador, Jacinto Díaz l'hi va impedir i també li va demanar els diners que assegurava que li devien. “Va fer una barricada i tot perquè no me l’endugués”, recorda ara la treballadora. La situació va ser molt tensa i ella el va acabar denunciant per coaccions i la justícia li va donar la raó. També amb l’ajuda dels Mossos va aconseguir treure la majoria dels vehicles, tret d’un, un Jeep Wrangler valorat en 42.000 que, segons assegura, encara no ha aparegut. 

Un vehicle barrant el pas per evitar que puguin sortir dos cotxes de l'aparcament.

Ferraris, Porsches i Lamborghinis 

Totes aquestes tensions es viuen a la primera planta de l’aparcament, però és la de sota la que guarda més sorpreses. La planta està tancada des de fa més d’un any per un incendi que es va produir i per les filtracions d’aigua que hi ha des de fa temps i que, segons Jacinto Díaz, són culpa de la falta de manteniment que fa la propietat. Allà dins hi han quedat atrapats prop de 350 vehicles d’alta gamma que col·lecciona un client multimilionari. Es tracta de Ferraris, Porsches, Lamborghinis, Mercedes, BMWs i fins i tot algun Rolls Royce que, coberts amb plàstics i sobre un dit d’aigua, esperen que la justícia resolgui el cas. L’home, que ha declinat parlar amb el diari ARA, ha denunciat que Jacinto Díaz no li deixa retirar els vehicles i aquest defensa que no ho permetrà fins que no pagui el deute que diu que té. L’empresari recorda també que, segons la llei 40/2002, els pàrquings tenen dret a no entregar els vehicles si el client no paga el preu de l’aparcament. I s’acull a aquest punt per no entregar els vehicles. Mentre no es resol, el client multimilionari ha contractat vigilants de seguretat 24 hores al dia per assegurar-se que els cotxes de luxe no pateixen cap dany. 

Un altre dels canvis que han aplicat Jacinto Díaz i Manuel Sánchez des que van començar les tensions, és que ja no donen dues hores d’aparcament gratis als clients del centre comercial. Només hi tenen dret els que compren al supermercat que hi ha a l'interior. El mateix Jacinto Díaz reconeix que això comporta “pèrdua de clients” i “discussions diàries”, ja que molts usuaris hi entren pensant que tindran una estona de franc, com passava fins ara, però a l’hora de sortir els fa pagar l’estada. “Cada dos per tres em demanen el full de reclamacions”, explica. Una botiguera que prefereix no donar el seu nom per por a represàlies lamenta la importància d’aquestes dues hores gratuïtes: “El pàrquing gratuït era un reclam perquè venien al cinema Yelmo i passejaven pel centre comercial i acabaven fent alguna compra”. Tots els afectats eviten passar per l’aparcament per no trobar-se Díaz Sánchez, de qui tenen cert temor. Consultat sobre aquest tema, l’empresari es justifica i al·lega que el centre comercial no li paga els diners de l’estada dels clients per aquestes dues hores i que per això les cobra als clients. 

L’empresa propietària del centre comercial, Mercasa, va evitar fer declaracions, ja que “el cas està judicialitzat”. Fonts de Mercasa van indicar que desitgen que acabi ja aquesta situació per intentar “posicionar el centre comercial com es mereix”. Tampoc van voler valorar les acusacions per la falta de manteniment del centre comercial que fan tots els protagonistes d’aquesta història, tant els botiguers com els gestors de l’aparcament. 

stats