La plataforma Diagonal per a Tothom reclama desencallar la unió de "l'únic tramvia 'interruptus'" europeu

L'entitat sosté que la connexió per l'avinguda és la més econòmica i permetrà doblar els usuaris del transport públic

El govern de Xavier Trias havia descartat l’enllaç del tramvia entre Glòries i Francesc Macià per la Diagonal.
Acn
06/08/2015
3 min

BarcelonaLa plataforma Diagonal per a Tothom i la Plataforma per a la Qualitat de l'Aire han urgit aquest dijous l'administració a "desencallar" la unió de "l'únic tramvia 'interruptus'" que hi ha a Europa. D'una banda, per poder fer front als "alts" nivells de contaminació i, de l'altra, perquè la connexió ferroviària permetria doblar el nombre de passatgers, segons asseguren.

Han recordat que només cal que la Generalitat doni llum verda al projecte, mentre que és a l'Ajuntament de Barcelona a qui li correspon l'elecció del traçat. Per això, han insistit a reivindicar la connexió dels tramvies a través de la Diagonal com l'opció més econòmica i ràpida, i que ja compta amb el consens polític de l'Àrea Metropolitana.

"Durant els 15 anys de boicot municipal al projecte, 60 ciutats europees han ampliat els seus sistemes de tramvia o n'han creat de nous", ha lamentat Ricard Riol, de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i la Plataforma Diagonal per a Tothom.

La llei ferroviària de Catalunya, ha assegurat, estableix que és l'executiu català qui ha d'autoritzar aquesta mena de connexions, però no pas decidir per quin traçat s'ha de fer. Una elecció que correspon exclusivament al consistori. En aquest sentit, ha celebrat l'acord assolit entre el president Artur Mas i l'alcaldessa Ada Colau i ha tret ferro a les declaracions creuades dels darrers dies entre totes dues administracions: "L'acord assolit és molt important i va per bon camí".

Les entitats convocants han aprofitat la roda de premsa per defensar la connexió del TramBesòs i el TramBaix a través de la Diagonal com l'opció més econòmica, ràpida i recta, i amb menys afectació semafòrica i solapament amb la línia de metro. Amb la construcció d'un traçat ferroviari de només 3,8 quilòmetres s'aconseguiria doblar el nombre de passatgers d'aquesta opció de transport, i es passaria dels 80.000 usuaris diaris als 160.000, segons han adduït citant dades de diversos estudis municipals. Una obra que tindria el mateix cost que la construcció d'una sola parada nova de metro, han afegit.

A més, es permetria descongestionar la línia d'autobusos, perquè la implantació del tramvia seguiria un plantejament linealment "coherent" amb l'estructura ortogonal de la nova xarxa de bus i alliberaria fins a 20 autobusos, que actualment circulen de forma "lenta" pel carril central. Unir el tramvia requereix la supressió d'un carril de circulació, però això no seria cap "hecatombe" per als conductors, segons indiquen. El pla tampoc seria perjudicial per als comerciants perquè s'atrauria volum de passatgers provinents de l'Àrea Metropolitana, segons sostenen.

De fet, han assenyalat el fort consens polític dels municipis metropolitans com un altre dels motius per impulsar la connexió del tramvia per la Diagonal. Segons han recordat, diversos municipis –com Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, l'Hospitalet, Badalona, Sant Adrià de Besòs i Sant Feliu de Llobregat– han aprovat mocions municipals per reclamar aquesta operació urbanística.

Millorar la qualitat de l'aire

Així mateix, Alfons López, de la Confederació d'Associacions Veïnals de Catalunya (Confavc) i de la Plataforma per a la Qualitat de l'Aire, ha esgrimit raons de caire mediambiental per reclamar que es desencalli el projecte, que suposaria un menor ús del transport privat. Els nivells de contaminació atmosfèrica han crescut els darrers temps a casa nostra, sobretot els d'òxids de nitrogen, i especialment aquest estiu pels forts i intensos episodis de calor. Catalunya ha registrat fins a 940 avisos per superació dels llindars estipulats per Europa, que ja ha remès una notificació prèvia a la sanció a la Generalitat. I ha apuntat una xifra més: l'alt nivell de partícules contaminants a l'aire a 57 municipis metropolitans provoca 3.500 morts anuals, segons el Centre d'Investigació en Epidemiologia Ambiental (CREAL).

Per tot això, han denunciat la campanya política interessada en contra de la connexió ferroviària a través de la Diagonal. Consideren que l'entitat Comerç Diagonal i el grup municipal de CiU estan tergiversant els resultats obtinguts l'any 2010 en la consulta ciutadana sobre la reforma de la Diagonal perquè els interpreten com un 'no' a la unió del tramvia, quan en realitat la pregunta no es referia a aquesta qüestió. "No acceptem lliçons de democràcia de Diagonal Comerç i CiU Barcelona, que han impulsat una reforma parcial amb irregularitats de participació ciutadana i d'avaluació d'impacte ambiental segons la Sindicatura de Greuges de Barcelona", ha expressat Riol.

La nova presidenta de la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), Ana Menéndez, ha explicat que la Síndica de Greuges ha determinat que ha elaborat un dictamen per alertar sobre els dèficits de participació ciutadana i irregularitats tècniques del procés de reforma parcial de l'avinguda Diagonal duta a terme entre 2014 i 2015, dissenyada pel govern municipal de Xavier Trias.

stats