Societat 16/06/2021

40 víctimes per bala de goma en 20 anys i cap escopeter policial condemnat

Un estudi enumera les lesions d’aquesta arma i n’exigeix la prohibició a Espanya

3 min
Policia Nacional antidisturbis amb armes de pilotes de goma

Barcelona“L’impacte de la bala de goma va truncar la meva vida”, explica Ester Quintana, a qui van rebentar un ull en la vaga general del 2012 a Barcelona. Li han hagut de fer sis operacions a la cara, ha necessitat “molta força de voluntat” per l’afectació psicològica que també li va causar la lesió però mai ha sabut quin mosso d’esquadra li va disparar: van absoldre els dos agents investigats perquè no se sabia determinar. Aquesta falta de condemna no és una excepció. Segons un estudi d’Irídia i Novact que enumera les lesions d’aquesta arma, no hi ha cap escopeter policial condemnat per cap de les 40 víctimes de pilotes de goma dels últims 20 anys a Espanya.

“La inutilització d’un òrgan principal pot arribar a 12 anys de presó. Són delictes altament greus, però veiem com això no es tradueix en condemnes efectives de l’autor material”, alerta una de les autores de l’informe, la codirectora d’Irídia Anaïs Franquesa. Dels 40 casos que recull l’estudi entre els anys 2000 i 2020, només un –el d’Iñigo Cabacas, un aficionat de l’Athletic Club de Bilbao a qui van matar amb una bala de goma al cap en una celebració el 2012– ha acabat en condemna però no de l’escopeter, sinó d’un comandament de l’Ertzaintza. Li van imposar dos anys de presó per un delicte d’homicidi imprudent. En la resta no hi va haver condemna i dos estan pendents de la justícia.

Un escopeter dels Mossos amb una llançadora de bales de goma abans que es prohibís l'ús de les pilotes.

Un dels casos pendents és el de Roger Español, a qui la Policia Nacional va rebentar l’ull l’1-O i que l’Audiència de Barcelona ha ordenat que es jutgi si li van disparar expressament. L’altre cas és el del Tarajal, a Ceuta, on el 2014 van morir 14 persones i quatre més van acabar ferides quan arribaven nedant a la costa espanyola i van rebre bales de goma disparades per la Guàrdia Civil. L’Audiència de Cadis va arxivar la investigació contra 16 guàrdies civils i ara està pendent d’un recurs al Tribunal Suprem que demana reobrir-la.

Una impunitat no resolta

“Tenim un problema amb els mecanismes de fiscalització i control dels cossos de seguretat de l’Estat que es diu impunitat”, sentencia Franquesa. L’advocada afegeix que amb les armes de foc es pot saber d’on ha sortit cada bala, però que amb les pilotes de goma no és així. Per això, l’informe d’Irídia i Novact vol servir per exigir la prohibició de les bales de goma, ja suprimides als Mossos, a tot Espanya: “Són incontrolables. La trajectòria és inestable, fa que l’arma sigui imprecisa i és impossible saber on acabarà el projectil”, avisa Franquesa, que defineix aquesta eina de “perillosa” i “obsoleta”. “No podem esperar més. S’han de prendre mesures”, insisteix en la petició d’eliminar les pilotes de goma a tots els cossos policials.

Fins ara les bales de goma ja s’han prohibit i substituït pel foam als Mossos (el 2014), l’Ertzaintza (el 2015) i la Policia Foral de Navarra (el 2017). Tot i que la policia catalana és la que porta més anys sense utilitzar-les, 14 de les 40 persones lesionades amb aquesta eina entre el 2000 i el 2020 van ser per trets disparats pels Mossos. Segons l’estudi, les víctimes per pilotes de goma a Catalunya són 16, perquè n’hi ha dos més per llançaments de la Policia Nacional: el de Roger Español i el de Carles Guillot, a qui van rebentar l’ull en un desallotjament el 2001 a Barcelona. Franquesa recorda que aquesta xifra pot augmentar perquè en les protestes postsentència de l’octubre del 2019 van rebentar l’ull a quatre persones: una ja se sap la va causar un foam dels Mossos i les altres encara s’han d’aclarir.

De les 40 persones lesionades a Espanya els últims 20 anys amb pilotes de goma, una va suposar la mort directa per l’impacte del projectil (Iñigo Cabacas), 14 van morir després de l’ús de bales contra ells (Tarajal), 15 van perdre un òrgan o els va quedar inutilitzat, i la resta van tenir seqüeles temporals o no conegudes. En 13 dels casos, l’impacte de les pilotes de goma va ser a l’ull. “No podem entendre que en un estat democràtic una persona que va a una manifestació pugui tornar sense un ull o una que va a una celebració futbolística pugui no tornar”, conclou Franquesa, que demana l’eliminació immediata de les bales de goma.

stats