Societat 28/07/2015

Mas retreu a l'Estat haver invertit en Rodalies la meitat que el Govern en el perllongament de FGC al Vallès

El president demana "disculpes" als veïns pels 12 anys que ha hagut d'esperar el perllongament de Terrassa, que es posa en marxa aquest dimecres

Acn
3 min
L'alcalde Ballart, el president Mas, i el conseller Vila, en la cabina d'un tren aquest dimarts / ACN

TerrassaEl president de la Generalitat, Artur Mas, ha recriminat al govern espanyol la poca inversió en el sistema de Rodalies. Durant la inauguració de perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) a Terrassa, el president ha explicat que el Govern ha invertit 800 MEUR en l'obra i ha denunciat que l'Estat haurà invertit només la meitat d'aquest pressupost en tota la xarxa de Rodalies en el mateix període. Per això, el president ha exigit més "eficiència" i "bon ús" dels recursos públics i que es facin les inversions allà on hi ha demanda i activitat industrial. D'altra banda, també ha demanat "disculpes" als veïns pels 12 anys que han durat les obres però ha recordat que s'han fet en plena crisi.

El president de la Generalitat ha inaugurat aquest dimarts el perllongament de FGC a Terrrassa acompanyat de l'alcalde de la ciutat, Jordi Ballart; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i el president de FGC, Enric Ticó. En el seu parlament, Mas ha reconegut que aquesta ha estat una obra "complicada" i ha demanat disculpes pels 12 anys de durada de les obres.

En aquest sentit, ha dit que quan van arribar al Govern aquesta actuació va ser una de les que estaven projectes o iniciades "i depenia del crèdit". Ha afirmat que llavors es va tancar l'aixeta del crèdit i van haver de prioritzar. Ha asseverat que van decidir prioritzar el perllongament de FGC a Terrassa i Sabadell, així com la connexió de la L9 amb l'aeroport, i ha assegurat que cal invertir "on hi ha gent i activitat econòmica".

Ha afegit que Terrassa i Sabadell són "un pulmó industrial" i que per això calia prioritzar la inversió en infraestructures en aquesta zona, cosa que ha assegurat que no ha entès el govern espanyol, a qui ha acusat de fer inversions "de dubtosa eficiència". Ha posat com a exemple la construcció d'estacions d'AVE "on no hi ha un mínim de demanda" i no fer-les en altres llocs on sí que existeix aquesta demanda, com és el cas de Catalunya i la seva xarxa de Rodalies.

D'altra banda, Mas ha dit que l'obra també demostra que "quan Catalunya té instruments a la mà fa bona feina" i ha posat com a exemples el sistema sanitari, l'universitari i de recerca. També ha defensat que quan Catalunya té competència pròpia pot aconseguir "una de les millors companyies de transport públic a Europa". "Quan tenim capacitat de decisió i instruments a la mà, el país fa les coses no només bé sinó molt bé", ha declarat.

Revolucionar la mobilitat a Terrassa

L'alcalde de la ciutat, Jordi Ballart, ha celebrat la posada en marxa del perllongament de FGC a Terrassa, que ha assegurat que "revolucionarà" la mobilitat a la ciutat i que ha de servir per millorar la mobilitat dels ciutadans, descongestionar vies de trànsit i aconseguir altres beneficis per a la ciutat. "Tenim una gran oportunitat de donar un salt endavant", ha declarat.

Ballart ha aprofitat també per tornar a reivindicar que Terrassa passi a estar a la zona tarifària dos i no a la tres com ara perquè ha assegurat que "no hi ha raó objectiva" perquè no sigui així. "Aquesta és una demanda compartida per molts ciutadans", ha afirmat.

Festa popular d'inauguració

La posada en marxa del servei serà aquest dimecres 29 de juliol però aquest dimarts a la tarda les portes de FGC ja s'han obert a la ciutadania i s'ha organitzat una festa popular amb ball de bastons i diables. Molts veïns s'han acostat a les noves estacions i han pogut fer un primer viatge en una jornada de portes obertes.

El perllongament ha suposat la construcció d'un tram de línia de doble túnel de quatre kilòmetres, des de l'estació de Terrassa Rambla, on finalitza ara, fins al nord de la ciutat, a la zona de Can Roca. Amb el nou tram entraran en servei tres noves estacions, així com un dipòsit de trens al final de la línia, que permetran que els trens ja no s'hagin d'enviar a Rubí quan finalitzi el servei. Les noves estacions són Terrassa Estació del Nord, Vallparadís-Universitat i Nacions Unides. Així, la xarxa de FGC a Terrassa donarà servei a 5,5 milions de viatgers cada any i sumarà tres milions d'usuaris nous per al Metro del Vallès.

La previsió, expressada un cop més per Mas i Vila aquest dimarts, és que l'entrada en servei del perllongament a Sabadell es faci el 2016.

stats