Transport públic

“Hi ha trens però passen cada quan els sembla. Millor agafa el metro o un taxi”

Renfe cancel·la 443 combois en la segona jornada de vaga dels maquinistes, que torna a provocar retards i la indignació dels usuaris

4 min
Viatgers fent cua per validar el seu bitllet i accedir a les andanes a l'estació de Sants de Barcelona, en la segona jornada de vaga dels maquinistes

BarcelonaEl dia arrenca per als usuaris de Rodalies com una repetició del malson i en la segona jornada de vaga dels maquinistes de Renfe la situació és encara pitjor i des de primera hora s'han sumat retards i cancel·lacions per l'"incompliment" dels serveis mínims. Si ahir dijous van circular la meitat dels combois dictats per la Generalitat, aquest divendres només s'ha posat en marxa el 38% del servei previst, cosa que ha obligat a suprimir 443 trens, segons la companyia.

Els incompliments han provocat que Renfe hagi obert ja expedients contra professionals dels serveis de Rodalies de Catalunya i València que no s'han presentat als llocs de feina sense motiu per incórrer en falta considerada molt greu, segons fonts de l'operadora ferroviària. En cas que finalment siguin amonestats, els maquinistes haurien de fer front des de la més lleu sanció de cinc dies de suspensió de feina i sou a la més greu, la de l'acomiadament.

L'enviament dels expedients es fa per una aplicació mòbil, la mateixa via que s'ha fet servir per fer arribar la carta de serveis mínims, que permet a Renfe validar l'hora de recepció del missatge, o per la via convencional del buró fax. No obstant els advertiments de Renfe, que ha demanat "disculpes" al usuaris per les molèsties ocasionades per la protesta, des del sindicat convocant asseguren que "tots els maquinistes amb notificació de serveis mínims han acudit al seu lloc de treball" i ha acusat Renfe de propagar acusacions "infundades", a fi d'eludir la seva responsabilitat. L'intercanvi de retrets, ha fet que fins i tot alguns dels maquinistes i membres del sindicat hagin volgut explicar-se en primera persona a les xarxes socials. "El que ens ha portat a la vaga ha estat que l'empresa no hagi recuperat els trens suprimits durant la pandèmia, la situació de degradació de les instal·lacions, la manca de personal a tots els col·lectius. La constant privatització del sector...", assegurava en un fil de Twitter Joan Rodríguez, treballador de Renfe i afiliat al sindicat.

Lluny de les acusacions creuades, a les andanes els usuaris han continuat veient com els seus plans se n'anaven en orris per causes alienes a la seva voluntat. “Hi ha trens, però passen cada quan els sembla. Millor agafa el metro”. És la recomanació d’una informadora de Renfe a la Leila, una usuària que arriba atabalada a l’estació de Sants perquè va amb l'hora justa per arribar a la feina, al Prat. “Ho intentaré amb el metro, no ho he fet mai”, resumeix ella. “Els trens circulen, però no sé si trigaran molt o gens”, repeteix la informadora a tothom que s’hi acosta buscant informació sobre què està passant amb el seu comboi o com buscar alternatives. A Ana Salgado li han aconsellat directament que no s'hi esperi i que millor que se'n vagi a buscar "el metro, el bus o un taxi" perquè no hi ha cap certesa dels horaris de circulació. “Doncs que Renfe em pagui el taxi”, comenta indignada.

En aquesta estació s'ha hagut de tancar l'accés a les andanes durant uns minuts per evitar aglomeracions i els viatgers s'esperen al vestíbul fins que s'anuncia l'arribada dels seus trens. Quan els informadors han anunciat el de Cerdanyola-UAB, desenes de viatgers que feia estona que esperaven han enfilat el camí cap a l'andana entre crits de "Vergonya!", que han corejat mentre baixaven per les escales mecàniques.

Viatgers baixant a l'andana a l'anunciar-se el tren cap a Cerdanyola-UAB

Els que arriben a Sants ho fan fora de l'horari previst. La Vanessa explica que ha sortit de Sant Vicenç de Calders a les 7.40 hores, tot i que el tren estava programat per a les 6. A sobre, diu que a l'interior "anava a rebentar" fins al punt que en algunes estacions no s'hi ha aturat. Joan Barrios ha trigat dues hores i 15 minuts per fer el trajecte des de Sant Joan Despí, que si tot va bé no triga més de 20 minuts, i sense anunci previ, el maquinista els ha deixat en via morta i quan han arribat a l'andana des d'on sortia un altre comboi, ell ja havia marxat. El jove ha d'anar fins a Sabadell i tampoc sap si hi podrà arribar. "És el de sempre, no només avui per la vaga, no informen de res: com hem de fomentar el transport públic així?", es queixa.

Durant tot el dia d'ahir la xarxa de Rodalies va ser un caos per als milers d'usuaris que es van veure sorpresos per la supressió de 417 combois i la circulació fora d'horari en totes les línies, que va convertir viatges de poca distància en autèntiques curses d'obstacles. L'acumulació de persones a les andanes esperant l'arribada dels seus trens va obligar la companyia a tancar durant hores algunes estacions i a aturar el trànsit per la de Sants o plaça Catalunya de Barcelona.

Usuaris reclamant informació a una informadora de Renfe amb motiu de la vaga dels maquinistes

Aquest matí la companyia ha informat que el servei "s'ha iniciat amb irregularitat" i que des de primera hora es registren "retards generalitzats" a Rodalies a conseqüència de les aturades convocades pel sindicat de conductors Semaf i malgrat que s'ha informat al col·lectiu de treballadors que la Generalitat havia fixat el 85% com a serveis mínims el 27 de setembre. No obstant això, molts maquinistes han ignorat el requeriment i no s'han presentat als seus llocs de feina.

Un informador de Renfe informant sobre el servei de Rodalies, en la primera jornada de la vaga de maquinistes a l'estació de Sants de Barcelona

El portaveu del Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris (Semaf), Diego Martín, va assegurar ahir que tots els conductors que van rebre la notificació que havien d'acudir al seu lloc per complir amb els serveis mínims van treballar, i va afirmar que hi ha moltes cartes que es van quedar sense lliurar pel "caos" del servei de recursos humans de Renfe.

El sindicat demana el restabliment de totes les circulacions suprimides per la pandèmia i l'adequació de la plantilla a aquestes, i està en contra del traspàs de Rodalies a la Generalitat per l'afectació, diuen, que podria tenir per als treballadors. En aquest sentit, retreu al Grup Renfe el seu "silenci i inacció" i critica que els deixi "desemparats". Per contra, des del Govern, el secretari general del departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, veu en la protesta i el caos generat un "motiu més" per exigir al govern espanyol el traspàs "immediat" del servei.

stats