Infraestructures

Sis anys d'obres i 465 milions d'euros per soterrar 4 quilòmetres de vies a Montcada

Els treballs començaran l'any que ve tot i l'encariment de primeres matèries i energia que ha comportat la guerra a Ucraïna

4 min
L'alcaldessa de Montcada, Laura Campos, amb la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sanchez, aquest matí

Montcada i ReixacL'Ajuntament de Montcada i Reixac estava aquest matí ple a vessar. Tècnics, regidors i els veïns que fa dècades que demanen el soterrament de les vies volien assistir a un acte molt esperat: la presentació oficial del projecte que amagarà per fi les vies del tren que divideixen el municipi. "És un dia històric", ha dit la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, en la seva intervenció. Sánchez, exalcaldessa de Gavà, ha destacat que aquest és "el projecte més important que fa Adif ara mateix, amb un cost de 465 milions d'euros", i també un dels més "complicats".

El projecte preveu començar a soterrar les vies al barri de Can Sant Joan (l'extrem del municipi més a prop de Barcelona) i arribar fins al punt on la C-33 passa per sobre del municipi. Un total de quatre quilòmetres que es començaran a construir a principis de l'any vinent i que s'allargaran durant sis anys. Tot això serà si res no falla, perquè els precedents obliguen a ser curosos. El soterrament de les vies de la línia R4 ja el va anunciar l'any 2017 l'aleshores ministre de Foment del PP, Íñigo de la Serna, que va dir també que les obres començarien el 2020 i durarien 38 mesos. Aquell anunci donava per fet que estarien acabades el 2023, l'any que, segons les previsions actuals, serà quan començaran les obres que s'allargaran durant 72 mesos. 

L'1 de març Adif va obrir la licitació de les obres i estava previst que el termini perquè les empreses hi presentessin propostes s'acabés aquesta setmana, però la invasió d'Ucraïna ha encarit els preus dels materials i de l'energia i ha comportat una gran incertesa en el sector. "Els subcontractistes i els proveïdors estaven tenint molts problemes per tancar preus amb les empreses. Estem parlant de molt de ferro, acer i consum d'energia", ha explicat la presidenta d'Adif, María Luisa Domínguez. Com que les empreses no saben a quin preu pagaran el material, hi havia el risc que no gosessin aventurar-se a fer pressupostos i que el concurs quedés desert. Finalment, el govern espanyol va aprovar la setmana passada un decret per permetre "una revisió excepcional dels contractes públics". Per donar temps a les empreses a estudiar el decret i tornar a negociar amb els proveïdors, s'ha decidit ampliar el termini de licitació quatre setmanes més.

Però aquest nou entrebanc no ha d'afectar el calendari previst i que assegura que les màquines començaran a treballar a principis del 2023. Domínguez ha explicat que l'obra "té una complexitat tècnica important" perquè haurà de passar per sota del riu Ripoll, un afluent del Besòs. L'obra no utilitzarà cap tuneladora, sinó que es farà amb els anomenats "mètodes tradicionals". Es farà des de sota terra per allà on sigui possible i "a les zones on el túnel quedi més superficial mitjançant pantalles", segons Domínguez. El punt més baix de la perforació quedarà a 35 metres de profunditat.

Un tren de Rodalies travessava Montcada aquest matí

Les obres també preveuen la construcció d'una nova estació, que tindrà dos accessos, un des del carrer Guadiana i un altre des del nou passeig que es construirà quan es retirin les vies actuals. L'edifici tindrà unes grans claraboies al sostre que de dia deixaran que hi entri la llum del sol i de nit, gràcies a la il·luminació que hi haurà, serà un punt de llum de la ciutat, segons ha explicat Domínguez. A l'estació hi haurà dues andanes i una tercera via entre totes dues per on passaran els trens que no tinguin parada a Montcada.

"Preparats per a les obres"

"Tanquem l'etapa de la reivindicació i n'obrim una altra que és la de preparar la nostra ciutat per a l'inici de les obres", ha dit l'alcaldessa de Montcada, Laura Campos. Però, tot i l'alegria que es vivia a l'Ajuntament per un acte tan esperat, no ha volgut callar i ha recordat que "aquest projecte arriba tard" i que el retard ha causat la mort de 176 persones atropellades per algun dels gairebé 200 trens que cada dia travessen el municipi. "Una ferida a cor obert", ha dit.

A partir d'ara, caldrà entomar un gran repte de ciutat. "Les obres seran llargues i traumàtiques i trasbalsaran molt el nostre municipi", ha advertit l'alcaldessa. La ministra ha intentat animar-la: "Esperem que traumàtiques no". Però la realitat és que venen sis anys d'obres al bell mig del municipi, amb soroll dia i nit, talls de carrers i camions amunt i avall. Serà el preu per posar fi a la ferida. "Al ministeri ens van dir que seria com un part llarg i dolorós i els vam respondre que Montcada estava disposada a passar el part encara que sigui sense epidural", ha explicat Campos orgullosa.

Afectacions a Rodalies

Una part dels trens continuaran passant per Montcada durant els sis anys que duraran les obres. Per això caldrà construir una nova plataforma (al costat de la ja existent) per on passaran les vies i els trens. Pel que fa als trens que ja no circularan pel municipi, alguns seran desviats per altres vies i uns altres posaran a prova la paciència dels viatgers, que hauran de fer un tram del viatge amb autobús.

stats