Societat 04/12/2019

Els títols de cartró, a l'espera de la "digitalització total"

Calvet avança que l'any que ve ja es veuran "passos importants" de la T-Mobilitat

Natàlia Vila
2 min
Detall d'una de les màquines adaptades ja a la T-Mobilitat

BarcelonaLa "gran revolució tarifària" havia d'arribar a Catalunya ara fa quatre anys, a finals del 2015, amb la T-Mobilitat. El calendari inicial, però, s'ha anat ajornant per diversos retards i modificacions del projecte, que han evitat que el títol integrat de plàstic i contactless substitueixi finalment els actuals de cartró –com ja passa a la majoria de ciutats europees– i se superin la tarifació per corones actual per passar a calcular el preu en funció de les distàncies.

L'any passat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va assegurar que aquest nou sistema es posaria en marxa el gener del 2021. El departament es mostra convençut que aquesta vegada podrà complir el calendari i, de fet, aquest dimecres el conseller ha avançat que "els primers passos importants" de la T-Mobilitat ja es deixaran veure a partir de l'any que ve per arribar a la "digitalització total" el 2021. Fonts del departament asseguren que les primeres proves es faran durant la primera meitat de l'any i el cert és que, en moltes estacions, les noves màquines de validar (indispensables per engegar el sistema) ja fa mesos que estan instal·lades.

Així, segons el Govern, el camí per deixar enrere els bitllets de cartró s'ha aplanat els últims dos anys: l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) ha argumentat a l'ARA que la decisió de convertir la T-Casual en un títol unipersonal ja va en aquesta línia. "Al futur model, els títols multipersonals quedaran limitats a pocs casos, com els grups escolars, esportius, esplais que facin visites o excursions", expliquen a aquest diari tècnics de l'AMB. De la mateixa manera, la tarifa plana que entra en vigor aquest mes de gener i que iguala el preu dels bitllets a tots els municipis de l’AMB també es va presentar fa un any com "l'avantsala" de la T-Mobilitat. "És un primer pas per a aquest sistema tarifari del futur", va dir aleshores el conseller.

Un sobrecost de més de 24 milions

La fi d'aquest llarg procés d'implementació de la T-Mobilitat (que es farà en format targeta i també mòbil) permetrà calcular quin ha estat el sobrecost total dels endarreriments. L'ARA va avançar el novembre de l'any passat que, fins aleshores, els ajornaments ja havien encarit el projecte 24 milions més dels previstos: uns diners que l’administració s’ha compromès a pagar a l’empresa adjudicatària, SOC Mobilitat (un grup liderat per CaixaBank, Moventia, Indra i Fujitsu), segons consta en la modificació del contracte que les dues parts van signar l’any passat.

Així doncs, sobre el paper, fins ara el projecte ja costa més de 82 milions d’euros, un sobrecost del 41% respecte al preu inicial, que era de 58 milions. L'abril passat l'ATM també va anunciar que sancionaria els adjudicataris amb 650.000 euros pels retards.

stats