Els treballadors del metro faran vaga durant el Mobile World Congress

El personal farà aturades de dues hores per torn els quatre dies de la fira del mòbil

Els treballadors del metro de Barcelona han decidit aquest dijous en assemblea fer vaga durant el Mobile World Congress, que se celebra a la capital catalana entre el 25 i el 28 de febrer. Fonts sindicals han confirmat que la intenció dels empleats és fer aturades de dues hores per torn els quatre dies que dura la fira.

Encara no està clar, però, en quines hores concretes es veurà més afectat el servei. La plantilla del metro ha votat a favor d'aquesta mesura després que ahir TMB assegurés que "no hi ha raons objectives" per convocar mobilitzacions.

En un primer moment el comitè d'empresa havia proposat aturades durant quatre dilluns, els tres últims de febrer i el primer de març. En canvi, finalment els treballadors han optat per centrar la protesta en ple congrés dels mòbils. La convocatòria arriba just després d'una vaga dels taxistes de la ciutat que, gràcies a aquesta mesura de pressió, han aconseguit que el Govern de la Generalitat cedís i acceptés bona part de les seves reivindicacions.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha lamentat que els sindicats del Metro hagin "imposat" una vaga durant el Mobile World Congress i ha denunciat "que va contra els interessos" de la ciutat.

La companyia assegura que no hi ha motius laborals per a un conflicte i allarga la mà al diàleg amb els sindicats per evitar les aturades parcials aquells quatre dies.

En un comunicat, TMB critica que la decisió d'anar a la vaga s'hagi pres en unes assemblees "amb escassa assistència" (menys del 15% de la plantilla) i que l'opció elegida hagi estat "un plantejament de vaga de baix cost", és a dir, amb "el màxim perjudici al servei amb el mínim descompte salarial".

"En la situació laboral de l'empresa no existeixen causes objectives per explicar la via cap al conflicte que impulsen les cúpules sindicals", sosté TMB, que recorda que el conveni col·lectiu té vigència fins a finals del 2019 i "s'està aplicant de manera constructiva i favorable a la plantilla".

L'empresa defensa també que està desenvolupant el pla de gestió de materials amb contingut d'amiant "amb el màxim rigor i en diàleg permanent" amb la plantilla, seguint tots els protocols de salut i en contacte amb l'Agència de Salut Pública.

Assegura, en aquest sentit, que "no existeix risc d'exposició a fibres d'amiant ni per als treballadors ni per als usuaris del metro de Barcelona".

Tampoc l'automatització del servei pot ser un pretext per convocar una vaga, segons TMB, que remarca que automatitzar "no vol dir reduir personal", sinó aprofitar l'evolució tecnològica per millorar el servei.

Recorda, sobre això, que l'obertura i tancament d'estacions en remot ja existeix des del 2009 a desenes d'estacions i funciona correctament.

A més, lluny de reduir-se, la plantilla ha augmentat en aquest temps en 237 persones.

TMB remarca també que "no hi ha hagut acomiadaments" al Metro de Barcelona, com asseguren els sindicats, a excepció dels que es van dur a terme el 2016 "per motius disciplinaris", en resposta a uns fets delictius comesos per un grup d'empleats que expedien denúncies falses per quedar-se amb els diners de les multes.