Societat 09/03/2019

'Trens Dignes' denuncia la desinversió ferroviària i reclama un millor servei a Catalunya i el País Valencià

Les entitats asseguren que Adif destina la majoria de diners a l'alta velocitat i descuida la resta

Acn
2 min
Un dels trens de la R16 sortint de l’estació de Tortosa.

TortosaLes plataformes de 'Trens Dignes' de l'Ebre, el Priorat i el Maestrat, conjuntament amb una vintena d'entitats més, han promogut aquest dissabte al migdia una xiulada per denunciar la manca d'inversions en la xarxa ferroviària estatal de mitjana i llarga distància. Les entitats reclamen que Adif destini més recursos a la millora de les infraestructures atès que el 80% del pressupost –uns 60.000 milions d'euros- es dedica a l'alta velocitat, de la qual només se'n beneficia un 4% dels usuaris, fet que va en detriment del tren convencional, que és els que absorbeix el 96% dels usuaris, segons els càlculs de les plataformes.

Segons el portaveu de la plataforma ebrenca, Josep Casadó, pateixen problemes "molt grans, dificultats i deficiències" al territori. Les concentracions, sota el lema 'Xiulem pel tren', s'han fet simultàniament en diversos municipis com a Tortosa, Salou, València, Ontinyent i també a Manresa, que s'ha afegit a la mobilització. Els manifestants que s'han aplegat al Pont Roig de Tortosa han denunciat que la situació del ferrocarril és "insostenible", tant a les Terres de l'Ebre com arreu del territori. D'aquesta manera, han reclamat que es reverteixin els desequilibris en les inversions fetes fins ara, en les quals només un 20% del pressupost d'Adif s'ha invertit en el tren convencional.

Segons els promotors de la protesta, la "falta" d'inversions comporta el desmantellament d'algunes línies, la manca de manteniment de les unitats dels combois i que hi hagi cada dia incidències i retards tant a la R-15 i a la R-16. "Els nostres governants no contemplen el transport públic com una alternativa per la gent", ha subratllat Casadó.

Al manifest llegit durant la xiulada, també han exigit altres demandes com la reestructuració d'horaris i de les freqüències, ajustant-les a les necessitats dels usuaris, la rehabilitació i l'adequació de les estacions, la millora del material ferroviari, així com la reobertura d'estacions que s'han tancat, com la d'Ulldecona (Montsià) o la de Móra la Nova (Ribera d'Ebre). "No té sentit que entre Reus i Saragossa no hi hagi cap estació oberta", ha lamentat Casadó.

Així mateix, des de la plataforma han tornat a mostrar el seu desacord en el desmantellament de la via ferroviària entre Salou i Tarragona perquè consideren que el projecte del tramvia serà més viable si es modifica la infraestructura "a poc a poc". I en aquest sentit, el portaveu ebrenc ha manifestat que el Govern "mai tindrà diners suficients per partir de zero i fer el tramvia". Davant això, ha criticat "l'obsessió" urbanística de les autoritats de la zona per "obtenir diners" i "hipotecar-ne el futur".

stats