Continua la vaga a l’aeroport

Els vigilants rebutgen la proposta del Govern i forcen el ministre de Foment a convocar un comitè de crisi

La vaga parcial de vigilants dels controls d’accés de l’aeroport del Prat continua avui. I, ara per ara, sembla molt difícil d’evitar que dilluns comenci la vaga total. De fet, el conflicte no només no amaina sinó que es contagia: els vigilants dels aeroports de la Corunya i Santiago de Compostel·la també faran vaga. Avui, a les 11.00 hores, es farà a Barcelona una reunió del comitè de crisi, del qual formen part representants de Foment, del ministeri de l’Interior, d’Aena, de la Guàrdia Civil i de l’Advocacia de l’Estat, entre d’altres, per analitzar les mesures que s’adoptaran al Prat.

Mentrestant, aquest matí han tornat les cues als controls de seguretat, amb esperes que, a primera hora del matí, han superat l'hora.

41% de participació

Dels 420 vigilants cridats a l’assemblea de treballadors d’ahir en què es decidia el futur de la vaga, n’hi van anar 176, un 41%. Només dos van votar la proposta del Govern que havia acceptat la direcció d’Eulen, l’única que podia aturar el conflicte ahir i que preveu un nou complement de 200 euros en dotze pagues. L’opció guanyadora, amb 89 vots, va ser demanar un complement de 250 euros en quinze pagues, mentre que en segon lloc va quedar la proposta que preferia el comitè de vaga, de 200 euros en quinze pagues. Les aspiracions inicials dels empleats, de 350 euros en quinze pagues, no van rebre cap vot.

La consellera de Treball, Dolors Bassa, es va mostrar decebuda amb el resultat de l’assemblea. Va criticar que a la votació s’haguessin inclòs tres opcions a part de la que havia proposat el Govern durant la mediació del conflicte. “No sé si és mala fe o manca d’experiència”, va dir referint-se al comitè de vaga, i va afegir: “Que s’hagin plantejat propostes de fora de la mediació no és just ni lícit”. Bassa va recordar que l’assemblea només havia votat sobre l’aspecte econòmic, un sol dels nou punts que formaven part de la proposta, i que els treballadors no s’havien pronunciat sobre els altres.

El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, també va fer pública la seva “grandíssima sorpresa” pel resultat de l’assemblea i perquè s’hi haguessin votat “propostes que no formaven part de la mediació”. La direcció d’Eulen, per la seva banda, en un comunicat va demanar als treballadors que “reconsiderin” la decisió de rebutjar la proposta del Govern que havia acceptat l’empresa.

La decisió dels treballadors deixa el comitè de vaga en una situació complicada. Tot i que l’opció que defensaven no és la que ha sortit escollida, l’assessor del comitè Joan Carles Giménez deia ahir que lluitarien per aconseguir-la i que continuarien negociant per tancar un acord. Tant l’opció guanyadora com la que defensava el comitè -que suposava ampliar en tres mensualitats l’increment que ja havia posat sobre la taula el Govern- no s’havien plantejat en la mediació. Segons Giménez, pretenien ser un gest de la plantilla per demostrar que també estan disposats a cedir. Assegura que també volen aturar el conflicte laboral que des de fa gairebé tres setmanes està provocant episodis de llargues cues al Prat i que ja ha fet perdre el vol a centenars de passatgers.

A la sortida de l’assemblea, que es va fer durant vuit hores i per torns, els treballadors que acabaven de votar es mostraven combatius i disposats a dur fins al final la vaga indefinida, sobretot els més veterans. El Diego, que fa deu anys que treballa als controls de seguretat del Prat, va lamentar que la protesta no s’hagués fet quan, arran de la crisi econòmica, van perdre part del sou. “Ens van treure plusos, plusos... i ens hem quedat en 1.000 euros. Abans en cobràvem 1.300 o 1.400, però fa tres o quatre anys que ens hem quedat sense res”, va lamentar.

La consellera Bassa va dir ahir que el Govern havia acabat la seva tasca de mediació amb la proposta que havia quedat rebutjada, però va deixar la porta oberta a reprendre-la sempre que ho demanin les dues parts implicades. Bassa també va dir que, al seu parer, la votació havia desautoritzat el comitè de vaga, perquè l’opció que reclamava no s’havia aprovat. “Ara no sabem si els interlocutors que tenen els treballadors són vàlids”, va dir, tot i que el resultat va ser ajustat, perquè van aconseguir 82 vots.

Crítica al paper de l’Estat

La consellera també va criticar el paper del govern espanyol en tota la negociació. “L’Estat va donar mostres de ser viu molt tard”, va explicar, i va recordar: “A nosaltres el conflicte ens arriba el dia 20, posem la primera reunió de negociació immediatament i els treballadors ens diuen que no es volen asseure fins que no vingui Aena, que no ho fa fins quinze dies més tard”. “No sé si no són conscients del conflicte [el govern espanyol] o si ens tracten com un aeroport de segona”, va dir.

Efecte crida

El ministre de Foment va assegurar ahir que el govern espanyol prendrà “totes les mesures necessàries” per garantir la seguretat i l’ordre públic a l’aeroport del Prat i per minimitzar els efectes negatius de la vaga. La Guàrdia Civil “considera la possibilitat” d’assumir els controls de seguretat de manera “excepcional” en cas de caos. L’Associació Espanyola de Guàrdies Civils (AEGC) ja ha criticat aquesta possibilitat.

A De la Serna i a Aena se’ls multipliquen els problemes: la vaga de l’aeroport de Barcelona ha causat un efecte crida. La UGT va anunciar ahir mateix la convocatòria de vagues parcials als serveis de seguretat privada dels aeroports de la Corunya, on ho du Prosegur; i de Santiago de Compostel·la, gestionada per Eulen, a partir del dia 20. A més d’aquests fronts oberts, el ministeri de Foment també té sobre la taula l’ultimàtum que van donar els treballadors d’Aena que fa anys que reclamen millores laborals. CCOO, la UGT i USO han advertit que si abans del 15 d’agost no es fa cas de les seves reivindicacions faran vaga a partir del 15 de setembre.

La vaga del Prat s’endurirà a partir de dilluns. Tot i que l’Estat ha marcat uns serveis mínims del 90%, passarà de ser parcial i només tres dies la setmana, a fer-se cada dia durant tota la jornada.

Més continguts de