Efímers 20/03/2015

Xavier Flores: “No sé si el pecat més gran és no invertir o no haver iniciat els projectes”

Entrevista al director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre de la Generalitat

A.s.
2 min
Xavier Flores: “No sé si el pecat més gran és no invertir o no haver iniciat els projectes”

Barcelona¿És normal el grau d’incompliment de l’Estat amb les inversions previstes en el PDI 2001-2010 i les que s’apunten per al PDI 2011-2020?

Quan les inversions no arriben les discussions sempre giren al voltant de la disponibilitat pressupostària, que la pots arribar a entendre. El problema és que no sempre és una qüestió de tenir els diners o no, perquè si no s’han fet els projectes ni les tramitacions, el dia que arriba un polític que decideix fer la inversió, es troba que falta molta feina per fer. No sé quin pecat és més gran, no gastar-se els diners o no haver ni començat els projectes.

Per tant, es demostra que al final és una qüestió de voluntat.

Per tirar endavant un projecte de l’envergadura d’una infraestructura ferroviària, per exemple, cal voluntat, perquè no és fàcil. I aquest és un problema que afecta tots els partits que han manat al ministeri de Foment. Per no és un problema dels polítics de Foment sinó un problema sistèmic, estructural, diria jo.

¿Quan elaboreu el PDI des de l’ATM el ministeri hi participa? ¿Ells se’n poden desentendre dient que es va aprovar sense el seu vistiplau?

L’Estat està representat dins l’ATM com a observador, però la part del PDI sobre Rodalies està copiat del Pla de Rodalies que va elaborar el ministeri en l’època de Zapatero. No se’n poden desentendre, tothom sap quines són les necessitats.

Davant la inacció de l’Estat, ¿què feu des de la Generalitat?

El nostre pragmatisme ens ha fet anar de cara a barraca i desencallar projectes aturats, com per exemple el desdoblament de la R3 a Vic. L’Estat va fer l’estudi informatiu per al desdoblament total, però va caducar perquè no havien fet res, i nosaltres els hem dit: “No comenceu ara altre cop de zero, fem ara un desdoblament parcial per millorar freqüències i després ja parlarem de la resta”. Un cas similar ha sigut el de la llançadora de tren per arribar a la T1 del Prat, l’acord de 306 milions d’inversions en Rodalies, o l’estació de Sagrera-Meridiana. Hem hagut d’empènyer per aconseguir que hi invertissin.

De les previsions per al 2020, ¿què és prioritari per a la Generalitat?

La llançadora del Prat i el desdoblament de la R3. Són dues obres que tenen un potencial de captació de demanda molt important.

Hi ha veus que diuen que seria més urgent solucionar les Rodalies amb el túnel de la Torrassa abans que la llançadora.

No és veritat que sigui més urgent, i no li trec cap importància. És una inversió multimilionària que cal valorar molt bé, perquè seria una aspirina per a Rodalies, quan en realitat necessita un antibiòtic.

¿El túnel d’Horta de FGC per arribar a la UAB des de les Glòries es farà algun dia?

Aquesta és una infraestructura estratègica de país a llarg termini, i en aquests moments, mentre estem ofegats pel dia a dia, costa de plantejar. Quan el país pugui respirar i s’hagi acabat la L9 sencera, serà un projecte molt important, que permetrà unir Barcelona i el Vallès amb molt menys temps que ara per Vallvidrera.

stats