MÚSICA
Comarques Gironines 21/09/2017

Espais de luxe per a la música electrònica

Els festivals ‘techno’ busquen emplaçaments espectaculars per destacar i posicionar-se

Jordi Carreras
4 min
Espais de luxe per a la música electrònica

GironaLa celebració el cap de setmana passat d’un festival de música electrònica a la Vila Vella de Tossa de Mar va aixecar les protestes d’una part de l’oposició i d’alguns sectors de la població pel lloc on es va fer. Però justament la ubicació va ser el que va fer decidir els seus organitzadors a fixar-se en Tossa de Mar. “Vam venir fa uns mesos amb el meu soci i de seguida vam veure que és un bon lloc per fer un festival”, explica Gerard Bauzà, un dels organitzadors del Fort Festival. “Ho vam sol·licitar a l’Ajuntament, ens van demanar un seguit de mesures i ens vam entendre. Ens feia il·lusió fer un festival aquí”, afegeix.

Ignasi Sallés, regidor de Joventut, Festes i Esport, defensa que es fes al recinte emmurallat i que el consistori hagi apostat per aquest festival. “Fins ara s’hi havien fet concerts, però aquesta és la primera vegada que ens van demanar fer-hi un festival de música electrònica. Vam pensar que el 15 de setembre ja no és temporada alta i que era un bon moment per apostar-hi i veure com anava”, va dir. “Encara hem de fer balanç, però d’entrada estem satisfets amb el resultat. No hi ha hagut cap tipus d’incident, els assistents han sigut respectuosos amb l’espai i creiem que el retorn per a la població ha sigut prou bo -va afegir-. És una festa diferent per a un públic diferent”. Ara bé, segons Sallés això no vol dir que l’any vinent estigui garantida una segona edició. “Ara ens hem d’asseure i valorar-ho tot”, diu.

“Encara que hagi anat bé, nosaltres continuem pensant que la Vila Vella no és un lloc adequat per fer-hi concerts. No estem en contra dels concerts i pensem que hi ha altres llocs més indicats per fer-los”, opina Maria Eugènia Serrat, presidenta de l’associació Amics de Tossa, una de les veus que es van posicionar en contra. “Tampoc ens sembla bé que durant cinc dies s’hagi fet un ús privatiu d’un espai públic. Els visitants que van venir a Tossa aquells dies no van poder accedir a la part alta de la Vila Vella”, afegeix Serrat.

“A nosaltres ens agradaria molt poder repetir -admet Bauzà-. Tot està inventat i per oferir coses diferents busquem ubicacions amb encant”. “A més, no és un Sónar, però segur que la seva celebració va ajudar el poble”, afegeix.

‘Techno’ al monestir

Escollir llocs especials és habitual en els festivals de música electrònica. “Busquem que siguin nits inoblidables, no només per la música sinó també pel lloc on se celebren”, explica Kim Riera, organitzador d’esdeveniments de música electrònica. A través de la seva plataforma, Electrona, és l’organitzador de la Boiler Room que tindrà lloc el 31 d’octubre al monestir de Sant Pere de Galligants de Girona, seu del Museu d’Arqueologia de Catalunya-Girona.

Riera explica que “Boiler Room és una plataforma audiovisual a les xarxes amb catorze milions de visualitzacions mensuals, i molts DJ volen tenir-hi una sessió seva penjada per la difusió que té”. A Girona el cap de cartell serà el nord-americà Kenny Larkin, un dels grans referents de l’escena techno de Detroit. “Larkin vindrà a Girona per l’escenari on punxarà. Si no, segur que no hauria acceptat”, assegura Riera.

Festival a la Devesa de Girona

Riera també va organitzar l’Escape in the Park, una vetllada que l’agost de l’any passat va reunir milers d’assistents al parc de la Devesa de Girona i que també va generar algunes queixes de veïns pel volum de la música. “De vegades la gent es queixa amb raó i de vegades ho fa per queixar-se. Per una nit a l’any del mes d’agost no crec que n’hi hagués per tant”, diu Riera, que assegura que sempre hi va haver un tècnic controlant els decibels i que en cap moment es va sobrepassar el límit.

El cap de cartell de la nit va ser l’anglocanadenc Richie Hawtin, “potser l’artista més important que ha vingut mai a Girona”, en la seva opinió. “Portar-lo no va ser fàcil. A més del caixet que té, se li va haver de facilitar un jet privat, allotjament en un hotel de cinc estrelles i llogar a Holanda l’equip de música que va demanar”, afegeix.

Riera també va organitzar l’any passat una altra vetllada de música electrònica al monestir de Sant Pere de Galligants, en què el cap de cartell va ser el discjòquei alemany Claptone. “El problema és que la música electrònica és molt desconeguda aquí i, per tant, poc valorada. Però nosaltres sabem que si no fos perquè punxen en llocs especials com aquests, no podríem portar gent d’aquest nivell aquí”, afirma.

Congrés amb l’escola Eumes

Riera lamenta particularment el desconeixement de la música electrònica que hi ha a Girona, que durant anys va tenir una discoteca com La Sala del Cel, on van punxar molts noms de primer ordre internacional. “Girona havia sigut pionera i per La Sala del Cel hi havien passat tots. I a l’escola de música electrònica Eumes -una escola de música avançada i so ubicada al Centre Cívic Santa Eugènia de Girona- s’hi han format músics interessantíssims, alguns dels quals estan treballant arreu del món, en llocs com Los Angeles, per exemple”, afegeix.

Riera avança que de cara al mes de desembre, juntament amb l’escola Eumes, organitzaran un congrés de música electrònica. “També es farà en un lloc especial, però encara no el puc revelar”, conclou.

stats