Publicitat
Publicitat

FESTES I CONSUM

Aquest any hi haurà un 5% menys de sopars d'empresa però augmenten els lots solidaris

Aquest Nadal, celebració 'low cost'

Les paneres de 9 euros, els sopars d'empresa en llocs econòmics i el pica-pica a l'oficina són algunes de les fórmules que han inventat les companyies per celebrar Nadal en temps de crisi.

"Aquest any l'empresa ha decidit no fer el sopar que tradicionalment fèiem per Nadal", explica el Ruben, un jove que treballa en una multinacional de la distribució i la logística a Barcelona. L'any passat van fer la celebració en un lloc bastant senzill, més modest del que s'havia escollit en anys anteriors, però enguany, amb les dificultats econòmiques del moment, l'empresa ha decidit prescindir d'aquesta celebració. El que sí que mantindrà, explica, és el lot de Nadal, un dels regals més apreciats pels treballadors.

Aquesta situació que es viu a l'empresa del Ruben és majoritària a les companyies -grans i petites- de tot l'Estat. La crisi ha portat una forta reducció de les celebracions nadalenques, especialment dels sopars i dinars d'empresa. Ho confirma José Luis Guerra, president de la Federació Espanyola d'Hostaleria (FEHR), que calcula que la caiguda d'aquest tipus de celebracions respecte a l'any passat serà d'un 5%.

El problema és que el 2010 ja van caure entre un 3% i un 5% respecte de l'any anterior. "Des del 2007 hem notat una davallada molt forta d'aquestes celebracions, però és que estem en crisi i les empreses estan retallant moltes despeses i gastant menys", diu Guerra.

Tot i això, el president de la FEHR destaca un fenomen positiu que ha detectat enguany: "Com que moltes companyies han deixat els treballadors sense el sopar de Nadal, ells s'estan organitzant pel seu compte, en llocs més econòmics, per fer la seva celebració particular".

Així, restaurants de poc pressupost i bars -que normalment no organitzaven sopars d'aquest tipus- ara ho estan fent. "Això ajuda a compensar la gran davallada", diu Guerra. Una altra alternativa és comprar menjar preparat i fer un pica-pica a la mateixa oficina, cosa que surt molt més econòmic. Pel que fa a la despesa mitjana, també s'ha notat una baixada. "Mentre que abans la gent es gastava entre 40 i 50 euros en el sopar de Nadal, ara se'n gasten 25 i fins i tot n'hi ha que amb 20 ja organitzen una bona festa, sense gaires excessos". Això ho confirma també Elena Boned, cap de màrqueting d'AN Grup, una cadena catalana amb més de 20 restaurants que organitzen molts sopars d'empresa per a aquestes festes. Boned explica que han fet un esforç: "Per ajustar els preus i adaptar-nos a les butxaques de crisi". Així, han creat tres opcions de menú nadalenc i si l'empresa fa la celebració un dilluns o un dimarts se'ls fa un descompte. Amb aquesta fórmula esperen incrementar els sopars nadalencs un 20% en relació amb l'any passat.

Les tradicionals cistelles de Nadal també estan patint una retallada important. Ho explica María Ángeles Guisado, directora general d'Eurolotes, empresa que es dedica exclusivament a fer aquests lots. "L'any passat les vendes van caure un 20% i aquest any sembla que seguiran caient, però esperem que sigui una mica menys", afirma.

Guisado explica que els lots que tenen més sortida en aquest moment són els més econòmics: de 9, 11 i 12 euros. Per aquest preu, una empresa pot regalar un parell d'ampolles de vi, dues barres de torró, unes neules i uns mantecados.

Preus més baixos

Ella reconeix que, des que ha començat la crisi, han baixat els preus del seu catàleg "entre un 15% i un 20%" perquè ha estat "l'única manera de mantenir la clientela". "Abans teníem una llista de lots en què potser en teníem 50 amb preus per sota els 40 euros. Ara mateix en tenim 100 per sota aquest preu". Tot i això, explica, es troba amb alguns empresaris que no en tenen prou amb la rebaixa i han decidit prescindir totalment d'aquests regals.

Des d'El Corte Inglés confirmen la tendència a comprar cistelles més econòmiques, a partir de 22 euros, perquè, tal com diuen fonts d'aquesta cadena, "els clients han racionalitzat molt la despesa" i això s'ha notat en una estabilització de les vendes des del 2009.

Des de la Plataforma Pro Cistelles i Lots esperen que les vendes d'aquesta campanya nadalenca siguin similars a les de l'any passat, quan se'n van comercialitzar 8,5 milions d'unitats, segons dades recollides per Europa Press. El 75% dels seus clients són petites i mitjanes empreses catalanes que no volen renunciar a tenir un detall amb els seus clients i treballadors.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT