Publicitat
Publicitat

SEGURETAT VIÀRIA

Una auditoria del RACC revela la falta continuïtat en la senyalització de la ciutat i els seus accessos

BCN desorienta els conductors

La falta de continuïtat en la senyalització de Barcelona i els seus accessos desorienta els conductors, sobretot els no residents. Així ho revela una auditoria del RACC que avalua les indicacions de la ciutat.

Barcelona i els seus accessos tenen un aprovat just en senyalització. Les indicacions confonen els conductors, sobretot els no residents, que es desorienten per la falta de senyals en llocs estratègics i la tendència a començar a indicar massa a prop del destí. Aquesta és la conclusió d'una auditoria del RACC que avalua la senyalització d'orientació de Barcelona i els seus accessos -principal motiu de reclamació dels usuaris de l'entitat- basant-se en quatre paràmetres: la continuïtat (que es pugui arribar al destí), la comprensió (que s'entengui el que s'indica), la visibilitat i el bon estat i manteniment de les senyals. "La confusió en la senyalització provoca un estat d'angoixa en els conductors que pot ser causa d'accident", va explicar ahir el president del RACC, Sebastià Salvadó, durant la presentació de l'estudi.

L'auditoria analitza 17 destinacions -accessos i sortides de la ciutat, centres sanitaris i d'oci, i terminals de transport-, a les quals s'ha accedit des de 57 itineraris diferents, i revela que les indicacions per arribar a hospitals i centres d'oci són les pitjors valorades. Per exemple, no es troben senyals per indicar l'Hospital de la Vall d'Hebron fins a escassos metres del centre sanitari. El mateix succeeix amb el Camp Nou, on només hi ha senyals en carrers adjacents a la seva ubicació, com l'avinguda Diagonal i la Travessera de les Corts. Es valora de manera especialment negativa les senyalitzacions per arribar a l'estació del Nord de Barcelona.

La falta d'indicacions provoca, per tant, problemes als conductors en el seguiment dels itineraris: si es vol anar del centre de la ciutat a l'estació de Sants, per exemple, després d'arribar a l'avinguda Roma -al punt on passa a ser una zona exclusiva per a vianants- no hi ha cap reconducció de l'itinerari. De la mateixa manera, al centre de Barcelona hi ha una senyal on s'indica l'Hospital Clínic, però, després de diversos encreuaments a l'interior de l'Eixample, no es torna a indicar.

Un altre dels problemes detectats pel RACC és la falta de senyalització d'aparcaments pròxims i d'informació sobre el seu aforament. Aquesta mesura evitaria la presència innecessària de cotxes als voltants de les destinacions buscant un lloc on aparcar. Els senyals, en general, s'entenen bé, a excepció de les sortides de la ciutat, on es registra un excés de missatges que dificulta la comprensió dels conductors. L'estudi critica també que s'utilitzin diferents nomenclatures per a un mateix destí i que no s'hagin canviat les indicacions amb antigues nomenclatures -com A-7 i N-II a l'avinguda Diagonal- per les noves, vigents des de fa deu anys.

Aparcaments de dissuasió

En general, els senyals es veuen bé -tot i que el RACC alerta que cal vigilar el mobiliari urbà i la vegetació- i es conserven en bon estat. L'auditoria també ha detectat que Barcelona encara no disposa d'una estratègia de senyalització que consideri els aparcaments de dissuasió, és a dir, que s'indiquin d'una manera clara els pàrquings a les zones limítrofes de la ciutat per descongestionar el trànsit i permetre que els ciutadans es desplacin per Barcelona amb transport públic. El regidor de Mobilitat de l'Ajuntament, Eduard Freixedes, va assegurar ahir que la senyalització de continuïtat és una de les assignatures pendents, tant del consistori com de la Generalitat i el ministeri de Foment, dels quals depenen els senyals d'accés a la ciutat. El pressupost de l'Ajuntament destinat al manteniment de la senyalització -Barcelona té un total de 88.000 senyals- és d'1,2 milions d'euros.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT