Publicitat
Publicitat

AEROLÍNIES

L'antic monopoli crea una low cost que limita el potencial de la companyia catalana

Iberia talla les ales a Vueling

Durant l'últim any Vueling, l'aerolínia líder a l'aeroport de Barcelona, amb una quota de mercat pròxima al 25%, ha fet un viratge estratègic. La companyia de baix cost, que té Iberia com a accionista de referència amb un 45% de les accions, ha començat a connectar vols. És a dir, Vueling ofereix als seus passatgers connectar amb un vol d'una altra companyia sense que calgui passar pel taulell de facturació durant el trànsit i, per tant, sense haver de carregar la maleta entre un vol i l'altre. Aquesta nova aposta s'explica per la necessitat de diversificació de producte en un entorn tan competitiu com el de les rutes de curt i mitjà radi a Europa, especialment després de la irrupció de la irlandesa Ryanair -gegant europeu del baix cost- a l'aeroport del Prat, el setembre del 2010.

Les anomenades companyies aèries tradicionals, com Iberia, Air France i Lufthansa, han vist en els últims anys com les seves rutes de curt i mitjà radi s'han convertir en deficitàries a causa d'aquesta forta competència. Però, al mateix temps, les grans aerolínies no poden prescindir d'aquest tipus de rutes perquè són les que acaben omplint els vols intercontinentals, l'autèntic negoci. Per això s'han vist abocades a sufragar rutes que no són rendibles per omplir els vols transoceànics. Iberia no és una excepció i la tardor del 2009, coincidint amb l'arribada d'Antonio Vázquez a la presidència de l'exmonopoli estatal, ja va avisar que s'estava plantejant crear una aerolínia de baix cost per cobrir aquestes rutes deficitàries amb una nova estructura laboral que impliqués, lògicament, sous més baixos i més eficiència. Vueling va veure aquí una oportunitat estratègica i des del primer moment es va oferir a Iberia per assumir els seus vols no rendibles.

Iberia crea la filial

Com que Iberia no va arribar a un acord amb els seus sindicats per crear la nova companyia, aquesta oportunitat va arribar l'hivern passat. Vueling va assumir algunes rutes europees d'Iberia a Madrid, i l'acord fins i tot es va prolongar durant la temporada d'estiu. La companyia presidida per Josep Piqué obtenia així una nova font d'ingressos. Però Iberia ha acabat materialitzant els seus plans i dijous va anunciar la creació d'Iberia Express, la filial que ha de "competir eficientment en el mercat domèstic d'Espanya, així com també a Europa", segons va comunicar l'aerolínia a la CNMV. Iberia Express començarà a volar durant l'estiu del 2012 i en principi oferirà vols només des de Madrid, el hub (centre de connexió de vols) d'Iberia. Naixerà amb quatre avions i arribarà a 13 a finals del 2012. Crearà 500 nous llocs de treball.

Iberia va assegurar dijous que la creació de la seva filial de baix cost no afectarà la col·laboració amb Vueling i Air Nostrum, companyia franquiciada per a vols regionals. Abans de l'anunci de la creació d'Iberia Express, Josep Piqué va assegurar que el naixement d'aquesta marca blanca d'Iberia no perjudicaria Vueling, ja que la nova companyia tindria seu a Barajas i Vueling la té al Prat. No obstant això, la insistència amb què Vueling ha ofert a Iberia la possibilitat d'assumir de manera permanent les rutes de curt i mitjà radi fa pensar que la companyia amb seu al Prat no haurà rebut amb cava l'anunci de creació d'Iberia Express.

Aquest anunci ha enfurismat els sindicats d'Iberia, ja que veuen en la solució triada per la direcció de la companyia una manera de saltar-se el conveni laboral. Els treballadors, liderats pel col·lectiu de pilots, ja han amenaçat de convocar una vaga.

Aprofitar l'experiència

Però Vueling sap que el servei a Madrid (de fet encara opera tres rutes d'Iberia a Madrid) ha servit de laboratori per obrir una línia de negoci que vol ser estable en el temps. La companyia vol tancar aviat acords amb les aerolínies Avianca, LAN, American Airlines i British Airways per alimentar els seus vols.

Vueling, que aquesta setmana ha anunciat que afegirà 370.000 nous seients a l'oferta des del Prat durant la temporada d'hivern -que comença a finals d'aquest mes- seguirà apostant pel mercat de vols punt a punt, però vol consolidar la seva oferta de connexió amb altres companyies per suavitzar l'efecte Ryanair. Vueling també mira a l'exterior, ja que durant els últims mesos ha obert bases internacionals a Tolosa i a Amsterdam, i no descarta obrir-ne alguna més. L'empresa justifica aquesta decisió per la debilitat de la demanda interna a Espanya .

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT