Publicitat
Publicitat

SALUT

Es recomana utilitzar el mans lliures i evitar l'ús als nens

L'OMS alerta per primer cop del possible risc cancerigen dels mòbils

L'Organització Mundial de la Salut vincula per primera vegada la telefonia mòbil amb el càncer cerebral. Un altre estudi xifra en un 40% l'increment del risc si s'usa una mitjana de 30 minuts diaris.

La controvèrsia científica sobre els possibles efectes nocius per a la salut de l'ús de la telefonia mòbil té des d'ahir un nou argument que marcarà un abans i un després en les investigacions fetes fins ara. Per primera vegada en la seva història, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) ha trobat una "evidència limitada" que relaciona l'ús del telèfon mòbil amb l'aparició de càncer cerebral. Això significa que les radiofreqüències que emeten aquests dispositius es consideren "possiblement cancerígenes" per a les persones, segons es desprèn de l'estudi fet per un grup de treball conjunt de l'OMS i l'Agència Internacional d'Investigació del Càncer (IARC) que ha dirigit Jonathan Samet. L'anunci és una galleda d'aigua freda per a les companyies i els fabricants de mòbils, però també estén l'alarma entre els 5.000 milions d'usuaris de telefonia que hi ha arreu del món.

La pregunta que es fa tothom ara és: "Puc seguir utilitzant el mòbil?" La directora de Salut Pública i Medi Ambient de l'OMS, María Neira, respon amb claredat: "Sí, però hem d'intentar fer servir més els sistemes de mans lliures i no deixar que els nens menors de tres anys utilitzin els telèfons mòbils". I és que l'estudi evidencia el possible risc, però encara no hi ha prou dades que permetin determinar en quines circumstàncies es produeix. "Es considera possiblement cancerigen, però no existeix una evidència clara sobre la causa-efecte, ni quina exposició a les radiofreqüències s'ha de produir, ni en quines edats...", explica Neira.

El llindar del risc

El grup de treball no va quantificar el risc, però es va referir a un estudi anterior que havia detectat un increment del 40% del risc de tenir gliomes -un tipus de neoplàsia cerebral- entre els usuaris més freqüents de mòbil, és a dir, tots els que el feien servir una mitjana de trenta minuts al dia durant un període de deu anys. Però aquesta "evidència limitada", que ha posat en alerta les autoritats sanitàries, haurà d'anar a partir d'ara més enllà. "Haurem de determinar amb més exactitud quines conseqüències té tot això per a la ciutadania i, sobretot, per als usuaris de telefonia mòbil", indica la directora de Salut Pública i Medi Ambient de l'OMS. El responsable del grup de treball que ha redactat l'estudi va assegurar ahir a Lió que les proves reunides fins ara "són suficientment sòlides per catalogar els camps electromagnètics generats pels mòbils a la categoria 2B", que és la tercera qualificació en l'escala de risc de l'OMS, després de la 1, "evidència suficient", i la 2A, "probablement cancerigen".

Els operadors es defensen

Precisament, això és el que va fer que l'Associació Espanyola d'Operadors de Telecomunicacions (Redtel) recordés ahir que en la categoria 2B també hi ha 512 agents més, com la cafeïna, la sacarina i el te. Redtel recorda que les empreses del sector compleixen totes les normatives de seguretat sobre mòbils i insisteix que "no hi ha cap mostra en els estudis presentats fins ara" que demostri que les emissions de telefonia siguin "potencialment cancerígenes". Els operadors de telecomunicacions mantenen que la decisió de l'OMS no provocarà "canvis radicals" en els límits de seguretat que s'han estat utilitzant fins ara, tot i que es mostren receptius a assumir qualsevol consell o recomanació que puguin fer les autoritats sanitàries. Els operadors de telecomunicacions van assenyalar que des de l'any 2002 ja es fan revisions periòdiques i exhaustives de les antenes de telefonia mòbil i del seu nivell de radiacions per certificar-ne la seguretat. Els fabricants de telefonia mòbil també faciliten des de fa tres anys els nivells màxims d'emissions de cada terminal, que varien segons el model i les prestacions.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT