SISTEMA EDUCATIU
Crònica 14/09/2011

Més hores a classe que la mitjana

Els alumnes de l'Estat espanyol fan fins a 126 hores lectives més a l'any que la mitjana de l'OCDE. Els mestres també treballen més temps, tot i que els salaris estan per sobre de la mitjana.

Sònia Sánchez
3 min
Dedicació i recursos Els mestres i professors de les escoles catalanes i espanyoles fan més hores de feina dins de classe que els seus companys dels països de la Unió Europea i de l'OCDE. De tota manera, els resultats educatius, segons els informes PISA, encara  estan per sota de la mitjana. La inversió estatal en educació també ho està.

Barcelona.En el curs escolar que tot just s'ha posat en marxa, els alumnes catalans de l'escola pública han perdut una hora de classe diària. Sense la sisena hora, tan reclamada per les famílies i per alguns sindicats de l'ensenyament (però no tots), ens hem tornat a situar al nivell de la mitjana estatal, que en general fa cinc hores lectives al dia. Però, tot i així, continuem fent més hores de classe que la mitjana dels països de l'OCDE -estats del món occidental-, on els escolars fan unes quatre hores diàries.

L'informe Mirades sobre l'educació 2011 de l'OCDE, fet públic ahir, posa de manifest que els alumnes de l'Estat espanyol fan moltes més hores de classe que els seus companys de l'entorn OCDE. En concret, fan 126 hores lectives anuals més a primària i 148 més a secundària. I això malgrat que el curs escolar és més curt a Espanya que a la majoria d'aquests països: 176 dies de classe en tota la fase obligatòria, enfront de la mitjana de l'OCDE de 186 dies a primària i 185 a secundària.

Segons aquestes dades, un alumne espanyol rep en total una mitjana de 7.364 hores d'ensenyament, per sobre de les 6.732 de l'OCDE. Per contra, com ha posat de relleu aquest mateix organisme des de l'any 2000 amb els seus informes PISA (l'últim, del 2009), els resultats dels escolars espanyols estan encara per sota de la mitjana internacional tant en matemàtiques com en ciències i en lectura.

L'estudi presentat ahir també en dóna una de freda i una de calenta. Malgrat que reconeix Espanya com "un dels països que ha fet progressos més ràpids en la millora de la qualificació inicial", també destaca que encara està per sota de la mitjana. El 64,1% dels joves de 25 a 34 anys està titulat en educació secundària superior, 30 punts per sobre de la generació de 55 a 64 anys, però encara lluny del 81,5% de mitjana de l'OCDE.

Amb dades del 2008, l'OCDE assenyala que els recursos destinats a educació també han de millorar. Aquell any l'Estat hi va gastar el 5,1% del PIB, mentre que la mitjana internacional era del 6,1%.

Però això no es tradueix en menys esforç dels docents, sinó al contrari. Els mestres i professors espanyols fan més hores de classe, tot i que el volum total d'hores que passen treballant a l'escola és inferior a la mitjana de l'OCDE. Els mestres de primària fan 880 hores de classe a l'any, 101 hores més que els de l'OCDE (779) i 125 més que la mitjana de la Unió Europea (UE), que és de 755. A secundària, tot i que els sistemes educatius difereixen força entre països, es pot convenir que als cicles equivalents a l'ESO espanyola, els professors fan 12 hores més de classe a l'any que els seus homòlegs de l'OCDE i 54 més que els europeus. Als nivells equivalents al batxillerat i als cicles tècnics mitjans de l'Estat, els professors fan 37 hores més de classe que a l'OCDE i 65 més que a la UE.

Més feina i més sou

Quant als sous que cobren els docents, Espanya se situa en el número 8 del rànquing de 34 països estudiats. L'informe destaca especialment el fet que Espanya, Portugal i Corea són els únics tres països on el sou d'un mestre o d'un professor és més alt que la mitjana salarial dels professionals del mateix país que tenen el mateix nivell acadèmic. "A Espanya, els sous dels professors de secundària superior són fins a un 32% més alts que els sous de treballadors comparativament més ben formats", diu l'informe. El nombre d'alumnes per aula també presenta diferències, sobretot entre centres públics i privats. Tot i que les dades són del 2006 i 2008, és significatiu que l'escola pública té una mitjana de 19,8 alumnes per classe, davant dels 21,4 de l'OCDE, mentre que la concertada té 24,5 nens per classe a Espanya i 20,4 a l'OCDE. També passa a l'ESO, amb 23,5 alumnes per aula als instituts públics -com a l'OCDE- i de 26 als concertats, tres més que la mitjana internacional.

stats