Publicitat
Publicitat

PERSPECTIVES DE RECUPERACIÓ

Els dos aeroports estan en alerta per l'eventual marxa de l'aerolínia després del primer estiu al Prat

Reus i Girona, preocupades pels plans de Ryanair

Administració i agents econòmics de Reus temen que Ryanair vulgui deixar d'operar-hi a partir de l'octubre. Girona també s'ha mobilitzat per evitar la sortida de l'aerolínia de l'aeroport de la Costa Brava.

Els sectors turístics a l'entorn dels aeroports de Reus i Girona viuen amb preocupació la possibilitat d'una retallada o aturada total de l'activitat de Ryanair després del seu aterratge al Prat al mes de setembre. Aquest és el primer estiu d'operacions de la companyia irlandesa a Barcelona, i per tant caldrà veure'n les xifres. Reus i Girona tenen una gran dependència de Ryanair i no es veuen alternatives de futur clares.

La Costa Daurada és on en els últims dies s'està vivint més intensament aquest neguit. El rumor va córrer la setmana passada per una filtració als mitjans de comunicació, tot i que la companyia no l'ha confirmat -ni tampoc l'ha desmentit- oficialment. Segons aquesta hipòtesi, Ryanair no operaria des de Reus l'hivern que ve i també es plantejaria deixar-ho de fer l'estiu del 2012 (la companyia no té programat cap vol més enllà del 29 d'octubre, un fet inusual en aquest punt de l'any).

La notícia va agafar a contrapeu els agents institucionals i econòmics del territori, que van convocar una reunió extraordinària del consorci de l'aeroport. El missatge oficial que en va sortir va ser de tranquil·litat. Es considera que el rumor és només això i es recorda que hi ha un contracte en vigor fins al 2013, per 3,5 milions d'euros anuals, que preveu 103 vols setmanals entre l'abril i l'octubre i 39 setmanals la resta de l'any. Un contracte que, de moment, es compleix.

Tot i això, el consorci va convocar per a finals de juliol una jornada sobre el futur de l'aeroport, amb la diversificació de companyies com el principal punt sobre la taula. Això es podria interpretar com un primer pas per fer front al pitjor escenari, el cessament o la retallada dràstica de l'activitat de Ryanair. Fonts de la Generalitat, però, ho veuen com una maniobra de la companyia per renegociar a l'alça el conveni. Ryanair té un gran impacte sobre el sector turístic de la Costa Daurada. Uns 289.000 turistes a l'any arriben en vols de la companyia irlandesa, un 5,66% dels seus clients. A més, un 11% de les pernoctacions arriben via Ryanair.

La Generalitat mou fitxa a Girona

A Girona, la preocupació pel futur de Ryanair es va desfermar al febrer, quan la companyia va anunciar la cancel·lació de 18 rutes -entre les quals l'emblemàtica connexió amb Madrid- i la reducció de 300 a 194 freqüències setmanals. Va ser la reacció dels irlandesos a la decisió del Govern de CiU de no subscriure el preacord tancat amb el tripartit.

Conscients de la importància per al turisme i del rol insubstituïble de Ryanair, els agents econòmics gironins han creat una taula estratègica per reclamar el traspàs i han organitzat actes de pressió. Tot amb el propòsit de garantir la continuïtat a Girona de Ryanair, una companyia que va permetre l'any 2008 superar els 5,5 milions de passatgers i situar l'aeroport gironí com el novè de l'Estat amb més trànsit aeri. Però aquelles xifres queden lluny, i ja es nota la reducció de l'activitat de la companyia. El volum de passatgers va reduir-se un 41% al març respecte del mateix mes del 2010. Ryanair està incomplint el conveni encara vigent fins a finals del 2011. La Generalitat ha fet pública aquesta setmana l'última proposta que ha fet arribar a la companyia, en què manté les xifres del preacord del tripartit -7,5 milions d'euros a l'any per 4 milions de passatgers i una rebaixa de 4 milions en taxes- i permet incrementar la quantia si arriben més passatgers. També ofereix als irlandesos la possibilitat de construir un hotel, una escola d'hostesses o un hangar amb la finalitat que arrelin a Girona. Urgeix l'acord amb la vista posada a la pròxima temporada d'hivern. Però la pilota és a la teulada d'un despatx a Irlanda i per ara no hi ha resposta.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT