LES MESURES DEL NOU GOVERN
Crònica 29/01/2011

Velocitat variable a la primera corona

El Govern ja ha sentenciat de mort la limitació de 80 km/h. La conselleria d'Interior ha de donar resposta ara a la manera com s'implantarà la velocitat variable a la primera corona metropolitana.

Maria Ortega
2 min
L'anul·lació del límit de 80 km/h a la primera corona de l'àrea metropolitana obligarà a fer marxa enrere en la implantació de senyals de trànsit.

Barcelona.El canvi no s'ha fet esperar. Sense gaire concreció sobre com ni quan, però la conselleria de Territori i Sostenibilitat ja ha sentenciat la limitació de velocitat a 80 km/h als accessos a Barcelona i ha donat per acomplerta, d'aquesta manera, una de les grans promeses electorals d'Artur Mas. El conseller Lluís Recoder va anunciar ahir la flexibilització de la norma, que passarà a regir-se "en la mesura que vagi sent possible" pels criteris de velocitat variable que ja funcionen, des de fa dos anys, a l'autovia de Castelldefels (C-31) i l'autopista del Garraf (C-32) i que recentment també s'ha licitat a la B-23 entre Barcelona i Molins de Rei.

A la resta de vies, la manera com es gestionarà la velocitat fins que no s'hagin instal·lat els panells electrònics -una inversió que no es preveu a curt termini, perquè és costosa- és encara una incògnita que, el conseller d'Interior, Felip Puig, haurà de començar a perfilar en la compareixença que té prevista dilluns. El que, de moment, és clar és que la comissió rectora del pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire ha donat llum verda a l'eliminació del límit indiscriminat a 80 km/h.

Els motius, segons va explicar ahir la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, s'emmarquen dins de criteris d'eficàcia, perquè ampliar el límit màxim de velocitat en moments de trànsit fluid "no empitjorarà la qualitat de l'aire i permetrà guanys en eficàcia de la circulació". Abolit, doncs, el límit dels 80 km/h, els criteris que regiran la velocitat de circulació seran la congestió, les condicions meteorològiques i la seguretat viària, i també es tindran en compte situacions extraordinàries que provoquin focus addicionals de contaminació, com ara els dies en què Catalunya estigui afectada per situacions anticiclòniques, que afavoreixen la concentració de partícules a l'aire. L'encarregat de marcar en cada moment el límit de velocitat serà el Servei Català de Trànsit atenent-se a les condicions que es donin a cada via.

Més emissions

Segons Ferran, la supressió del límit farà incrementar les emissions de CO només entre un 0,1 i un 1% del total d'emissions vinculades al pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire. I, en aquest sentit, s'agafa a l'argument que només s'hagin desplegat el 44% de les 73 mesures previstes per poder contrarestar les possibles conseqüències. Així, per exemple, s'apunten noves vies d'actuació com ara impulsar els vehicles híbrids en el sector del taxi o la conducció eficients dels vehicles industrials. El nou pla, que ha de donar resposta a les demandes europees de control d'emissions, haurà d'estar redactat en un termini màxim de sis mesos.

L'interrogant obert, a banda del calendari, és la manera com es gestionarà el límit de velocitat a la primera corona, en els trams on no hi ha panells electrònics -que requereixen una inversió aproximada de sis milions d'euros-. El canvi de senyals fixos per d'altres amb nous límits de velocitat sembla l'opció més fàcil.

stats