Publicitat
Publicitat

EL MODEL TURÍSTIC

Un grup d'experts demana abandonar el turisme de masses barat i crear ofertes de més qualitat

Les empreses turístiques espanyoles suspenen en innovació

Aplicar polítiques d'estalvi energètic en un establiment turístic? Incorporar les noves tecnologies en la gestió d'un restaurant? Oferir experiències enlloc de vendre només habitacions d'hotel? Aquestes són preguntes que la majoria dels empresaris turístics espanyols no es fan gaire sovint.

Com que els turistes segueixen venint, molts pensen que no fa falta gastar-se diners en innovació. Però la realitat és diferent i els turistes tenen cada cop més ofertes similars a preus més baixos. Tal com alerten alguns experts del sector, l'Estat podria perdre l'estatus de potència turística que té des de fa decennis si no modifica el seu model turístic.

Totes aquestes reflexions es desprenen d'un estudi d'Esade i T&L Europraxis presentat aquesta setmana que posa un suspens en innovació als empresaris turístics.

Francesc Valls, professor de l'escola de negocis, va presentar l'estudi i va lamentar que hi ha moltes empreses que encara segueixen apostant pel turisme massiu i de baix preu i va alertar que això no té futur. "El model actual", va dir Valls, "entès com a molts destins massificats, poc respectuosos amb el medi ambient i que només busquen sumar turistes no funciona". La seva anàlisi és contundent: "L'Estat s'ha adormit. El model de sol i platja ha funcionat fins ara però avui comença a estar obsolet". De fet, aquest model ha estat la gran aportació espanyola al món del turisme i ha estat copiat i reproduït arreu del món. Però segons l'estudi d'Esade és un model que ja no funciona perquè només serveix per sortir del pas, com va assenyalar Valls. A mitjà termini, no es podrà competir amb els nous destins que ofereixen el mateix a preus rebentats, com el nord d'Àfrica o la ribera de l'antiga Iugoslàvia.

A diferència del que passa ara, el sector turístic estatal s'havia caracteritzat per innovacions que s'han implantat arreu. Un exemple és el bufet inclòs en el preu de l'habitació, un invent actualment molt estès i que van introduir hotels espanyols per primera vegada. Un altre exemple és el desenvolupament d'un destí a través d'un esdeveniment concret, com va passar amb Barcelona'92. Són dues idees que s'estudien i es copien arreu.Però la crisi econòmica ha frenat aquesta capacitat inventiva. Actualment la inversió en R+D+I i la creació de patents en el sector turístic espanyol és pràcticament inexistent, segons dades d'aquest estudi. Tal com va dir Valls, "impera una mentalitat conservadora que frena la inversió en aquest aspecte". Per això va demanar que l'Estat "desperti i aposti més que mai per la innovació, la qualitat i el futur si es vol seguir sent competitiu en un sector clau per sortir de la crisi". La seva previsió, si les coses segueixen així, és molt negativa i apunta que el turisme no podrà seguir estirant de l'economia com ho fa actualment i no podrà jugar un paper clau per sortir de la crisi com s'espera que faci. L'única resposta per aquest grup d'analistes és innovar més i oferir serveis de més qualitat: experiències diferents i especialitzades.

Obrir tot l'any

Una de les coses que demanen els experts és allargar la temporada turística, sobretot tenint en compte que el paisatge i el clima permeten que duri tot l'any. Això vol dir desenvolupar el turisme cultural, esportiu (fomentant el senderisme, per exemple) o monumental. "Tenim la gran sort de tenir un país riquíssim per oferir als nostres visitants i cal aprofitar-ho perquè la temporada turística no es redueixi a tres mesos", diu José Antonio Duro, professor de la Universitat Rovira i Virgili. "Vendre només sol i platja és molt complicat. En complementar-ho amb les característiques úniques que té el nostre territori, com la gastronomia o la cultura, sumem punts i som més atractius", afirma Duro, que lamenta "la manca d'esforços en promoció i la falta d'apostes a favor de la qualitat dels serveis".

El model de Barcelona

Un exemple de desestacionalització, segons aquest expert, és el model turístic de la ciutat de Barcelona. "A part de tenir sol i platja té un patrimoni únic de què es pot gaudir tot l'any", diu. Les xifres avalen l'aposta de la capital catalana. Segons dades del Gremi d'Hostaleria de Barcelona, aquest any es podria superar la xifra dels 15 milions de pernoctacions, un rècord històric mai assolit per la ciutat. El president del Gremi, Jordi Clos, va fer dijous una valoració molt positiva dels sis primers mesos de l'any en què l'ocupació mitjana dels hotels ha augmentat un 8% respecte l'any passat, arribant al 72%.

Això demostra el paper fonamental d'aquest sector com a reactivador de l'economia de la ciutat. A més, les previsions per a l'estiu són molt bones: s'espera una ocupació mitjana del 85%. La clau d'aquestes bones xifres és, segons els experts, que la ciutat ha apostat pel turisme d'experiències, ha consolidat la seva marca internacionalment i s'ha posicionat com a destí de referència del city break , dels creuers i dels congressos.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT