Publicitat
Publicitat

XARXES SOCIALS

Els inversors es volen assessorar abans de la sortida a la borsa

El potencial de Facebook

Amb una immensa oferta pública inicial (OPI), Facebook ha demostrat la gran importància de tenir amics. Ara els nous inversors hauran de decidir quin preu volen posar a aquesta amistat.

Aquesta immensa xarxa social ha dit en un document de presentació que es proposava aconseguir 5.000 milions de dòlars amb l'OPI. Molta gent pròxima a l'empresa diu que Facebook vol una sortida a la borsa que la valori entre 75.000 i 100.000 milions de dòlars. A la part alta de l'espectre, Facebook seria molt més gran que moltes empreses nord-americanes ben establertes, amb la inclusió d'Amazon, Caterpillar, Kraft Foods, Goldman Sachs i Ford Motor. Només 26 empreses de l'índex 500 de Standard & Poor's tenen un valor de mercat de més de 100.000 milions de dòlars.

Facebook ja és un formidable generador de diners. L'empresa, que bàsicament ven publicitat i béns virtuals, el 2011 va registrar uns ingressos de 3.710 milions de dòlars, un augment del 88 per cent comparat amb l'any anterior. Segons el document, l'any passat Facebook va tenir uns beneficis de 1.000 milions de dòlars.

Entre la por i la recompensa

"Facebook tindrà més tràfic que qualsevol altre, i disposarà de més dades que ningú altre", explica Kevin Landis, director de la cartera d'inversions de Firsthand Technology Value Fund, que té accions en aquesta empresa en mans privades. "Per tant, sempre que no cedeixin a la temptació de convertir les dades que custodien en diners, haurien de ser finalment la propietat de més valor a internet". Una elevada valoració de Facebook recordaria les grans ambicions de l'anterior boom d'internet, el de finals dels anys 90. En aquell temps, dotzenes d'empreses desconegudes van sortir a la borsa amb unes valoracions estratosfèriques que més endavant van patir una implosió.

Els inversors observen l'actual generació d'empreses d'internet amb una saludable dosi d'escepticisme. Zynga, l'empresa de jocs en línia, i Groupon, la web d'ofertes diàries, estan lluitant molt per mantenir-se per sobre dels preus de la seva OPI des que van sortir a la borsa l'any passat. "Hem vist com en el passat milers d'inversors s'han enganxat els dits", explica Andrew Stoltmann, un advocat de Chicago especialitzat en valors. "És un joc d'alt risc". Ara, les possibles contraprestacions també són immenses.

Els inversors han d'intentar ignorar tot el bombo generat al voltant de l'OPI i analitzar assenyadament el primer lot de documents financers de Facebook per mesurar el potencial de l'empresa. La publicitat en línia és un indicador principal, però Facebook també afronta una dura competència (amb Google), un tema que ells reconeixen a la secció "factors de risc" del seu document de presentació.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT