Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

L'ajut públic a la mobilitat metropolitana haurà caigut un 9% en cinc anys i obliga a revisar el model

El transport no quadra els números

El transport públic metropolità s'aguanta amb pinces. Les administracions, sobretot l'Estat, hi han reduït l'aportació que hi fan un 9% (més de 50 milions) en 5 anys i el model necessita una revisió.

Els números no quadren. El cost que suposa el transport públic no s'arriba a sufragar amb l'aportació de les administracions (el 60% del total) i el preu que paguen els usuaris per al bitllet (el 40% restant), sobretot tenint en compte que l'aportació pública ha caigut els últims anys. En relació amb el 2008, la partida de les administracions ha anat a la baixa, especialment la de l'Estat, que no s'ha arribat a compensar amb l'increment d'inversió del Govern. A la xarxa de transport de Barcelona i l'àrea metropolitana, la partida pública ha caigut prop d'un 9% des del 2008, quan se situava en 601 milions d'euros, mentre que el pressupost públic amb el qual treballa l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) per al 2012, si no hi ha sorpreses d'última hora, és de 550 milions, tal com avancen des de la mateixa entitat. A aquesta quantitat cal sumar-hi la part que recau en els usuaris, que si es manté el sistema vigent de repartició no arribaria als 400 milions. Una suma insuficient, tenint en compte que l'any passat el cost de mantenir la xarxa de transport va ser de 1.220 milions.

El Govern treballa ara en noves fórmules per fer més sostenible el model. Uns canvis que passaran, com ja va avançar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, per optimitzar les línies en servei i evitar mantenir les que tenen infrademanda. També es prepara una revisió de les tarifes i hi ha sobre la taula la continuïtat de serveis com el metro non-stop els dissabtes a la nit. Tant l'alcalde Barcelona, Xavier Trias, com el tinent d'alcalde de seguretat i mobilitat, Joaquim Forn, però, asseguren que es vol mantenir la qualitat del servei, incloent-hi el metro nocturn, el cost del qual recau un 80% sobre les administracions.

Per fer front al dèficit, l'Ajuntament apujarà un 10% la seva aportació a l'ATM. Passarà de 73 milions l'any passat als 80 previstos -encara pendents d'aprovació- per al 2012. La xifra, però, era molt més elevada en els exercicis 2008 i 2009 (amb 89 i 98 milions, respectivament). El Govern mantindrà els 277 de milions invertits l'any passat. Els quarts en discòrdia, els ajuntaments de l'àrea metropolitana, hi aportaran prop de 80 milions.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT