Cultura 08/06/2016

Els FAD tornen a premiar el poder de l’arquitectura més austera

Un museu a les Açores i tres estacions de l’L9 guanyen en la categories d’arquitectura i interiorisme

Antoni Ribas Tur
3 min
L'Arquipélago, del despatx portuguès Menos é Mais

BarcelonaEl Premi FAD d’arquitectura 2016 ha recaigut en un centre d’art contemporani, una tipologia d’edifici que a vegades s’ha associat a l’arquitectura espectacle: des de l’impacte del Guggenheim de Bilbao als museus se’ls considera com les noves catedrals. Però l’edifici guardonat als FAD no representa un retorn als anys anteriors a la crisi, ni tampoc implica que els seus autors ni els polítics que el van encarregar hagin volgut lluir-se amb gestos superflus. L’Arquipélago - Centro de Artes Contemporâneas, de JoaoMendes Ribeiro, Cristina Guedes i Francisco Vieira de Campos (d’un despatx que amb el nom ho diu tot, Menos é Mais) està ubicat en un localitat de les illes Açores que no viu un bon moment i aprofita els espais d’una fàbrica d’alcohol i tabac del segle XIX. Es podria dir que s’ha premiat més la ubicació i la funció de l’edifici que la intervenció que hi han fet els arquitectes. “Sembla que només ens podem ocupar de la cultura quan les coses van bé, però aquest museu té un programa social al darrera molt important. La localitat on es troba, Ribeira Grande, a l’illa de Sao Miguel, està molt deprimida i aquesta dotació cultural és fonamental, tant per l’articulació a l’entorn del barri com pel seu paper cultural”, explica un dels membres del jurat dels Premis FAD, l’arquitecte Eduardo de Miquel.

Segons l’acta del jurat, l’Arquipélago ha sigut guardonat perquè “es tracta d’un ambiciós projecte que l’arquitectura fa possible”: “Es posa en marxa un pol de creació i cultura, encaminat a incentivar les residències artístiques nacionals i internacionals i la seva articulació amb la comunitat”. Pel que fa a les característiques de l’edifici, destaca “la cuidada manera d’utilitzar els materials”, “la delicadesa, que no menyscaba la forta identitat del complex i del lloc” i “la recuperació de l’art de construir bé”.

En la línia del pavelló espanyol

Amb el guardó de l’Arquipélago, els FAD premien per segon any consecutiu un edifici portuguès i una reforma. Aquest premi i el de la categoria d’interiorisme, que ha recaigut en les tres estacions de la L9, obra de Jordi Garcés, Daria de Seta i Anna Bonet, segueixen la línia de l’austeritat i la consciència social i mediambiental del pavelló espanyol de la Biennal de Venècia d’arquitectura, que ha rebut el Lleó d’Or. Segons el jurat, a les estacions de la L9, “la il·luminació, la ubicació dels controls la senyalització, els panells acústics i les entrades de llum natural doten els interiors d’una gran noblesa”. “Ens ha interessat fixar uns criteris que tenen més a veure amb els temps que estem vivint, de profundes transformacions, que no sabem massa bé què ens portaran. Als edificis seleccionats hi hem trobat elements que tenen a veure amb la situació dels països del sud d’Europa, de crisi econòmica, que amaga una crisi social i política”, explica De Miguel sobre el treball del jurat, que va estar presidit per l’arquitecte Moisés Gallego. “Són projectes que intenten netejar, treure coses i que intenten resoldre les problemàtiques amb menys que amb més”, subratlla.

A l’edició d’enguany dels FAD hi han participat 496 propostes. “Només hi havia un 30% de palla. La resta realment t’ho havies de mirar tot. El procés ha durat quatre mesos”. En la categoria de Ciutat i Paisatge el guanyador és el Mirador da Pedra da Rá, de Carlos Seoane, la restauració d’un mirador en una antiga pedrera de granit. El Premi FAD d’Intervencions Efímeres ha recaigut en el muntatge de l’exposició del Macba 'Espècies d’espais', que destaca per les habitacions que va crear dins l’arquitectura de Richard Meier i la versatilitat d’aquests espais. En el terreny internacional s’han imposat Eduardo Cadaval i Clara Solà-Morales per la transformació d’un edifici històric al centre de la Ciutat de Mèxic. Josep Llinàs, pel llibre sobre Jujol 'Sospecha de estiércol' i la revista 'Fábrica de bloques' en la categoria de Pensament i Crítica.L’arquitecte i el cap de les col·leccions del MNAC Juan José Lahuerta va rebre ahir el premi de la trajectòria.

stats