Publicitat
Publicitat

MÚSICA CLÀSSICA

Stravinsky per Guerguiev: el concert de l'any

Pocs directors i poques orquestres al món poden tocar, en una mateixa vetllada, els tres grans ballets d'Igor Stravinsky: L'ocell de foc, Petruixka i La consagració de la primavera. El gran director rus Valeri Guerguiev només recorda haver-ho fet una vegada, fa dos anys, en la Quinzena Musical Donostiarra, a proposta de Josep Maria Prat, fundador d'Ibercàmera, que li va arrencar la promesa de tornar-ho a repetir en la temporada barcelonina. Dit i fet. Al capdavant de l'orquestra del llegendari Teatre Mariinski de Sant Petersburg, Guerguiev ha tornat a dirigir les tres obres en un mateix programa, un tour de force electritzant, carregat de virtuosisme, força i resistència física.

Guerguiev no té competència en aquest repertori. Dirigeix Stravinsky amb una sàvia combinació de precisió, virtuosisme i brillantor, amb moments de potència arrasadora, però sense perdre mai força expressiva. Va fer filigranes a L'ocell de foc, mostrant els vincles de Stravinsky amb la tradició russa, especialment amb el seu admirat Rimski-Kórsakov: metalls poderosos, corda densa, fustes incisives, percussió espectacular. S'hi van lluir els solistes, i a Petruixka es van sentir matisos i detalls instrumentals d'increïble refinament i bellesa sonora. Guerguiev va desplegar els seus rutilants accents en una versió de La consagració de la primavera en què, malgrat els dos descansos, els símptomes de fatiga en metalls i fustes van fer acte de presència: els músics russos es van deixar la pell a l'escenari.

A sobre, van donar una propina, una dansa de La donzella de neu, de Rimski-Kórsakov, per posar en relleu els llaços de Stravinsky amb una tradició que va revolucionar amb el seu geni. Un concert que mereix ser considerat el millor de l'any.

Més continguts de