Cultura 02/09/2015

Venècia recorre a la vella fórmula d’autors i estrelles

La Mostra aposta pel cinema europeu però no renuncia al glamur de Hollywood

Manu Yáñez
3 min
01. Eddie Redmayne es transforma en The Danish girl. 02. Johnny Depp caracteritzat com a James Whitey Bulger.

VenèciaEl Festival de Venècia, el més antic dels certàmens cinematogràfics, intenta adaptar-se als nous temps. Una voluntat que topa amb la seva idiosincràsia purament italiana: entre els habituals del circuit de festivals, la Mostra és sinònim de caos i d’un cert halo vetust. Lluny de l’eficiència de Berlín o la modernitat tecnològica de Canes -on les rodes de premsa s’emeten en directe a través de la web-, Venècia manté una imatge ancorada en la tradició. Una impressió de la qual el festival, que aquest any celebra la 72a edició, vol alliberar-se enfortint els vincles amb el present del cinema i el futur tecnològic.

Així, aquest any, Venècia serà l’escenari de la première mundial de Beasts of no nation, que a més d’estar dirigida per Cary Fukunaga (realitzador de la primera temporada de True detective ) i protagonitzada per Idris Elba ( The wire, Luther ), figura com la primera gran producció cinematogràfica de Netflix, el líder mundial de l’exhibició de continguts audiovisuals a través d’internet. Pel que fa a la dimensió mediàtica, Venècia s’ha volgut assegurar l’atenció del públic adolescent -que marca la pauta a les taquilles i a les xarxes socials- amb la inclusió a la competició oficial d’ Equals, un drama de ciència-ficció protagonitzat per dues estrelles de la galàxia teen : Kirsten Stewart i Nicholas Hoult, sorgits de les sagues Crepuscle i X - Men. Finalment, la Mostra torna a apostar per la versió online, anomenada Sala Web: un programa de projeccions a través del portal d’internet Festival Scope que ofereix films de la Secció Orizzonti, dedicada al descobriment de nous talents.

Tres titans europeus

Malgrat els indicis de modernitat, la realitat és que l’edició d’enguany es basa en dos dels seus pilars més tradicionals: els grans autors europeus i les estrelles de Hollywood. Pel que fa als cineastes del Vell Continent, són tres els titans que posaran color i ambició a la competència pel Lleó d’Or.

L’italià Marco Bellocchio portarà a la Mostra Sangue del mio sangue, un film ambientat al segle XVII en què una monja acusada de bruixeria intenta seduir un jove confessor. Per la seva banda, el rus Aleksandr Sokúrov, guanyador del Lleó d’Or al 2011 per Faust, presentarà a Venècia Francofonia, una exploració de la història de França a través d’un passeig pel Museu del Louvre. I finalment, Jerzy Skolimowski, company de generació de Roman Polanski, portarà al Lido de Venècia la ficció 11 minutes, un film que s’acosta a un grup de personatges durant el lapse de temps indicat al títol.

Pel que fa al desembarcament d’estrelles nord-americanes (o britàniques establertes a Hollywood), la Mostra complirà sobradament amb l’obligada quota de glamur. El trio format per Jake Gyllenhaal, Josh Brolin i Jason Clarke posaran accent ianqui a la inauguració del festival, que s’obrirà amb Everest, un thriller ambientat al món del muntanyisme dirigit per Baltasar Kormákur, fill islandès del pintor barceloní Baltasar Samper. Al marge d’això, l’única presència amb DO catalana al festival serà la projecció del curtmetratge Zero de David Victori, guanyador fa dos anys a la mateixa Mostra del concurs YouTube Your Film Festival organitzat per Ridley Scott.

S’espera que Johnny Depp faci acte de presència al Lido per presentar el thriller de gàngsters Black mass, on també apareix l’ascendent Dakota Johnson, protagonista de Cinquanta ombres d’en Grey, que farà doblet gràcies a A Bigger Splash, de Luca Guadagnino (director de Jo soc l’amor ), on comparteix cartell amb Tilda Swinton i Ralph Fiennes.

A la caça de l’Oscar

Des de fa uns quants anys, els festivals de tardor (Venècia, Toronto i Nova York) competeixen extraoficialment per convertir-se en el principal aparador del films protagonistes de la cursa pels Oscars. I, de fet, Venècia porta dos anys al capdavant d’aquesta batalla gràcies a les premières de Gravity i Birdman. Enguany, les apostes de la Mostra apunten cap a The Danish girl, que reuneix l’oscaritzada dupla que formen el director Tom Hooper ( El discurs del rei ) i l’actor Eddie Redmayne ( La teoria del tot ) en un biopic sobre el pintor danès Einar Wegener, un dels primers homes que es va fer una operació quirúrgica de canvi de sexe.

També té possibilitats Spotlight, de Thomas McCarthy ( El visitant ) amb Mark Ruffallo, Rachel McAdams i Michael Keaton, on s’aborda la història real de l’equip de periodistes del Boston Globe que va treure a la llum un cas d’encobriment d’abusos sexuals al si de la diòcesi nord-americana.

stats